2 185 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Flytt av rabatter och dränering
Hello,
Tiden har nu kommit för att flytta ut våra rabatter från husgrunden. Har grävt bort hälften nu ungefär och allt väl förutom lite blåsor, men det hör väl till.
Till mina frågor nu, jag har nått ner till både dagvattenröret och dräneringsslangen. Den sistnämnda går runt halva huset och slutar sedan tvärt (stabilt som katten).
Jag kommer att byta slangen och fylla på med singel där jorden var tidigare, men ska jag även lägga någon form av matta mot plattan och hur långt ner ska den isåfall gå?
Eftersom jag glömde ta bilder så får ni en mycket eminent skiss över hur det ser ut i genomskärning.
http://www.jits.se/smecken/platta.JPG
Alla tips mottages tacksamt!
Tiden har nu kommit för att flytta ut våra rabatter från husgrunden. Har grävt bort hälften nu ungefär och allt väl förutom lite blåsor, men det hör väl till.
Till mina frågor nu, jag har nått ner till både dagvattenröret och dräneringsslangen. Den sistnämnda går runt halva huset och slutar sedan tvärt (stabilt som katten).
Jag kommer att byta slangen och fylla på med singel där jorden var tidigare, men ska jag även lägga någon form av matta mot plattan och hur långt ner ska den isåfall gå?
Eftersom jag glömde ta bilder så får ni en mycket eminent skiss över hur det ser ut i genomskärning.
http://www.jits.se/smecken/platta.JPG
Alla tips mottages tacksamt!
Lyfter min fråga med en följdfråga... kan någon bekräfta eller rätta följande påstående:
Efter att jag har grävt ut jordmassorna i rabbaterna så:
Fyller jag lite singel längst ner.
Lägger ner duken och dräneringsröret ovanpå.
Fyller med singel så att det täcker röret.
Viker duken över så att det blir som ett paket.
Fyller upp med singel.
Avslutar i vårt fall med större stenar med stenmjöl emellan.
Lika bra att fråga en gång för mycket så att jag inte behöver gräva upp det nästa år igen
Efter att jag har grävt ut jordmassorna i rabbaterna så:
Fyller jag lite singel längst ner.
Lägger ner duken och dräneringsröret ovanpå.
Fyller med singel så att det täcker röret.
Viker duken över så att det blir som ett paket.
Fyller upp med singel.
Avslutar i vårt fall med större stenar med stenmjöl emellan.
Lika bra att fråga en gång för mycket så att jag inte behöver gräva upp det nästa år igen
Ok, du vek aldrig duken över sen?
Detta är bara något jag hört ryktesvägen... kanske är om man ska ha rabatter ovanför iofs... vilket vi inte ska ha.
Att den ska ligga under kan vi nog iallafall vara överens om.
Tackar!
Detta är bara något jag hört ryktesvägen... kanske är om man ska ha rabatter ovanför iofs... vilket vi inte ska ha.
Att den ska ligga under kan vi nog iallafall vara överens om.
Tackar!
Så långt allt väl då, nästa fråga jag hoppas kunna få svar på här. Jag ska putsa om lecablocken i grunden eftersom den putsen spruckit en del.
När jag putsat denna ska man då lägga någon slags matta eller något längs med grunden ner till separationsduken?
När jag putsat denna ska man då lägga någon slags matta eller något längs med grunden ner till separationsduken?
Klicka här för att svara