Jag fick för ett tag sen en offert på dorocellelement för grunden, gjuten platta. Men på den så var kantelementen 30 cm och cellplastisoleringen 20 cm. Nu säger Faluhus att jag bör ha 30 cm isolering = 40 cm kantelement.
Hur mycket fördyrar det här grunden på 192 kvadrat?
Dorocellfarbrorn är inte lätt att få tag i, annars hade jag frågat honom...

/P

Jag köpte från just Dorocell för över 2 år sedan men det torde inte skilja så mycket i pris, här är svaret på min förfrågan då:

Pristillägget för 400 mm höga kanter och 300 mm isolering är kr 60:- per m² vilket Du i bästa fall med dagens energipriser kan tjäna igen på 10-15 år. Det kan dock ha andra fördelar, estetiskt t.ex.
Jag slog också till på mer isolering 8)

Jag förbrukade två Dorocell-säljare innan jag dumpade dem... Helsingborg och Göteborg...

Det blev Thermisol istället. (deras element verkar vara av bättre kvalitet än Dorocell.

Övrekanten på elementet har 5 cm isolering och utsidan är en borstad betongskiva på 13 mm.

DerniZ skrev:
Jag kanske missar något här... men säljs inte Thermogrund av just företaget Dorocell?
???
Nu skall vi inte börja märka ord ;) Det skulle stå Thermisol, inte Thermogrund...

Pelle, fick du en trovärdig förklaring till att 200mm inte räckte under golvet? Marken under huset är ju förhållndevis varm även om man isolerar kraftigt under plattan. Temperaturskillnaden över isoleringen blir därför, relativt sett, för liten för att motivera 300mm enligt min uppfattning.

Det borde gå betydligt snabbare att tjäna in kostnaden för isoleringen om man ökade isolertjockleken i ytterväggarna istället, där temperaturskillnaden är större under eldningssäsongen.

Nja, det är nog så att Faluhus menar att deras hus är så väldigt välisolerade så att 20 cm ger största läckaget ner genom plattan. Åtminstone är det så jag förstår det.

Annars är ju ditt resonemang riktigt, värmetransporten är ju där tempskillnaden är störst...

De grundläggare jag frågat räknar med 100kr/m2 extra om jag ville ha 30 i stället för 20 cm isolering. Så räkna med ca 20 000kr extra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.