6 874 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Grundläggning på lera/tjälfarlig mark
Behöver lite råd och tips.
Planerar att bygga ett dubbelgarage som troligen inte kommer att hållas konstant uppvärmt.
Marken är inte vidare bra någonstans på tomten så jag har gjort några "provgrävningar" där det ser bäst ut, dvs marken är lite högre och det sluttar svagt åt 3 sidor.
Vattennivån i vår brunn ligger ca 2-2,5 m under markytan
Jag har alltså grävt ett antal provgropar.
Resultatet av mina provgrävningar blev följande:
Uppifrån och neråt:
Gräs - matjord - lera - vatten/gegga/myr
Jordlagret är ca 10-50cm
Lerlagret är ca 40cm
Vatten/gegga ???
Jag har alltså grävt genom jordlagret och ner i leran en liten bit. Har sedan med spett hackat mig igenom resterande lerlager som är kompakt och ner i det som ligger under.
När jag kommit igenom leran kan jag på vissa ställen i princip trycka ner spettet några dm
Riktigt löst alltså >
Det riktigt lösa lagret dyker upp ca 1m under marknivån.
I några av mina provhål har jag gått på sten ca 1-1,5m ner och det kommer även upp skifferliknande stenmaterail i leran.
Tjäldjupet i området uppgår till max 2m
Hur ska jag grundlägga garaget för att det ska bli bra?
Hur mycket ska man gräva bort för att garaget ska stå hyfsat stabilt ?
Räcker det att i princip krafsa bort gräset och anlägga grusbädd och platta ovanpå det eller måste det grävas djupare?
Hur djupt ska man lägga dräneringen i detta fall ?
Bild på en annan provgrop som jag grävt. Marken ser likadan ut där och vid regn vattenfylls hålet.

Planerar att bygga ett dubbelgarage som troligen inte kommer att hållas konstant uppvärmt.
Marken är inte vidare bra någonstans på tomten så jag har gjort några "provgrävningar" där det ser bäst ut, dvs marken är lite högre och det sluttar svagt åt 3 sidor.
Vattennivån i vår brunn ligger ca 2-2,5 m under markytan
Jag har alltså grävt ett antal provgropar.
Resultatet av mina provgrävningar blev följande:
Uppifrån och neråt:
Gräs - matjord - lera - vatten/gegga/myr
Jordlagret är ca 10-50cm
Lerlagret är ca 40cm
Vatten/gegga ???
Jag har alltså grävt genom jordlagret och ner i leran en liten bit. Har sedan med spett hackat mig igenom resterande lerlager som är kompakt och ner i det som ligger under.
När jag kommit igenom leran kan jag på vissa ställen i princip trycka ner spettet några dm
I några av mina provhål har jag gått på sten ca 1-1,5m ner och det kommer även upp skifferliknande stenmaterail i leran.
Tjäldjupet i området uppgår till max 2m
Hur ska jag grundlägga garaget för att det ska bli bra?
Hur mycket ska man gräva bort för att garaget ska stå hyfsat stabilt ?
Räcker det att i princip krafsa bort gräset och anlägga grusbädd och platta ovanpå det eller måste det grävas djupare?
Hur djupt ska man lägga dräneringen i detta fall ?
Bild på en annan provgrop som jag grävt. Marken ser likadan ut där och vid regn vattenfylls hålet.

Lyfter lite och hoppas på några svar eller tips 
Lägger in en skiss på hur det ser ut under marken

Jordlagret är alltså ca 10-50cm
Lerlagret är ca 40 cm
Vad den vattensjuka marken består av vet jag inte riktigt, men det är mjukt, går nästan trycka ner spettet...
Kollade idag ner i "spetthålen" och det är nu vatten i samtliga (det har inte regnat)
Vattennivån verkar ligga på ungefär samma nivå i alla hål och det är ca 80-130cm under markytan (varierar med marknivån).
Vad göra nu ?
Finns det ytterligare någon lämplig markundersökning att göra nu innan tjälen blir för hård och djup (det har faktiskt börjat bli käle redan) ?
Lägger in en skiss på hur det ser ut under marken

Jordlagret är alltså ca 10-50cm
Lerlagret är ca 40 cm
Vad den vattensjuka marken består av vet jag inte riktigt, men det är mjukt, går nästan trycka ner spettet...
Kollade idag ner i "spetthålen" och det är nu vatten i samtliga (det har inte regnat)
Vad göra nu ?
Finns det ytterligare någon lämplig markundersökning att göra nu innan tjälen blir för hård och djup (det har faktiskt börjat bli käle redan) ?
Huset står något högre, men marken är nog kanske lite bättre men ändå inte jättestor skillnad. Där är det vanlig torpargrund på en sula med ett grundläggningsdjup på ca 1m.
Tycker det känns lite tveksamt att gräva bort det övre skitet som ävdå är hyfsat hårt för att komma ner till någon sorts myrmark eller vad det nu är.
Tycker det känns lite tveksamt att gräva bort det övre skitet som ävdå är hyfsat hårt för att komma ner till någon sorts myrmark eller vad det nu är.
Din tanke är god tycker jag och efter lite funderande har jag nu varit ute och grävt ytterligare en provgrop (grannarna undrar nog vad tokstollen håller på med denhär gångenDon Tom skrev:
Denhär gången grävde jag fram grunden på ett uthus, en gammal ladugård som står bara några meter från det hål som finns på bilden.
Kunde snabbt konstatera att marken ser likadan ut där, dvs ett jordlager och sedan lera.
Grunden för ladugården är en betongsockel som gjutits på en liten "stenbädd" som i sin tur ligger på leran.
Man har alltså i princip grävt bort jorden, lagt dit en enkel "stenfyllning" och gjutit sockel ovanpå detta.
Någon dränering finns inte överhuvudtaget runt ladugården och det blir riktigt fuktigt inne under vissa årstider.
Ska man överföra detta till det nya bygget skulle det alltså räcka med att gräva bort jorden ner till leran och sedan lägga duk och återfylla till rätt nivå med singel.
Dränering ska givetvis ner en bit i leran också. Frågan är vilket djup dräneringen ska ligga på ???
Alt 1
Så djupt som möjligt med säkerställd avrinning till dagvattendike
Alt 2
Inte djupare än att ök dränrör sammanfaller med schaktbotten, dvs ök lera ?

Klicka här för att svara