Tänkte ägna semestern åt att dränera och funderar på var jag bäst skall leda vattnet.
Funderar mellan 3 Olika alternativ (har ni ngt 4:e så är det också intressant):

1. Sprida. Det klart enklaste vore väl om jag bara ledde dräneringsrör bort från huset... Har en ganska stor och sluttande tomt, så det är inga problem för mig att dra en dräneringsslang bort från huset. Om jag t.ex. drar en 25m lång slang som slutar jämnt kommer andra änden befinna sig ca 4m under husgrundens nivå. Kan man göra så? Vågar jag låta denna slang gå utmed gränsen till grannens tomt eller är det att utmana grannsämjan eller finns det rentav ngn bestämmelse?

2. Stenkista. Någon som vet ngn bra sida där det finns bra instruktioner på hur man uppför och dimensionerar en sådan? Finns det ngt som talar emot att jag gör 2 kistor, en för varje sida av huset? Något som hindrar att man leder både dräneringsvattnet och regnvattnet till samma kista?

3. Kommunalt. Har fått indikationer på att kommunen tillåter att jag ansluter. Anslutningspunkten ligger i sådana fall ca 30m bort från huset. Är detta dyrt? självklart olika från fall till fall men ett ca pris hade suttit fint? Är det kanske även olika från kommun till kommun?

Synpunkter på alternativen? Vad rekommenderar ni?

En sista fråga... Har en bekant med grävare som skall gräva åt mig, han kan dock inte då när det är dags, hur illa eller inte illa alls är det om han gräver redan nu och att man lever med en vallgrav fram tills mitten av Juli?

Sista frågan först. Finns det några barn som kan ramla i graven?

Finns det inga så är det väl inga problem med det.

Minns jag rätt så finns det regler som säger att du inte får leda "ditt" vatten så att det vållar problem för annan. Därmed skulle jag sägga att du inte får lägga en spridarledning i tomtgränsen. I synnerhet inte om det lutar ned mot grannen

mats_o skrev:
Sista frågan först. Finns det några barn som kan ramla i graven?
Finns det inga så är det väl inga problem med det.
Nej inga barn...

mats_o skrev:
Minns jag rätt så finns det regler som säger att du inte får leda "ditt" vatten så att det vållar problem för annan. Därmed skulle jag sägga att du inte får lägga en spridarledning i tomtgränsen. I synnerhet inte om det lutar ned mot grannen
Ok.. Nej vi lutar inte mot grannen utan ligger parallellt o har liknande sluttande tomter. Om jag lägger den 1,5-2m från tomtgränsen borde väl inte vålla problem?

Är det här med spridarledning ett vedertaget sätt att ta hand om vattnet? Eller är det ngt man bör undvika så långt det går?

Ingen anning om hur nära man kan lägga, själv har jag ju diken på två sidor av tomten och en "liten" höjdskilnad från huset ned till ena diket på ca 4-5 meter

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.