Har sökt på nätet och funnit tre alternativ för att minska fukt i grunden och undrar vad ni anser bäst ur ekonomisk hänseende och vad som anses säkert.

Alt. 1
Isolera grunden. Mot mark, väggar och bjälklag. Låta ventilerna vara kvar som vanligt. Då det är isolerat ökar temp i grunden och fukten minskar.

Känns inte som det bästa alternativet.

Alt 2.
Varmgrund
Isolera grunden enligt ovan. Täta ventilerna och ventilera ut med insug innefrån huset. Skapar undertryck samt betydligt ökad temperatur. Pga av att det är isolerat och höjdtemperatur kondenserar inte fukten.
Fördel är att golven även blir varmare och man utnyttjar husets frånlufts system vilket gör att det blir ett mycket ekonomiskt alternativ. Frågan är hur säkert det blir att temperaturen mellan inne och grund inte blir för stor och det i a f kondenserar.

Alt 3.
Avfuktning.
Tittat på munters homedry. Sätter igen ventiler och avfuktaren får göra sitt jobb.
Kostar en del att installera samt driftkostnad.

Vidare alternativ är att isolera enligt ovan med avfuktare. På det viset minskar driftkostnad samt det blir par grader varmare.

Så frågan vad som är "smartast". Alternativ 2 tilltalar mig men känns inte lika säkert som alternativ 3. Men alternativ 3 är det dyraste både i installation och drift... så vad har forumets besökare för erfarenhet?

Beror ju lite på hur mycket fukt man har...
Och under hur stora delar av året man ligger i riskzonen från början.
Tvekade mycket i början men när jag hittade orsaken till fukten föll valet på en billig kondensavfuktare ca (1300kr) Funderar på att lägga ut plast också.
Lite spännande är att när man googlar så får man ruskigt många alternativ som säjjer emot varandra. :)

Gör för guds skull inget, om indikationen inskränker sig till att relativa fuktigheten (RF) under grunden överstiger 75% på sommaren. Måste till andra indikationer för att motivera åtgärd.

Alla uteluftventilerade undergrunder pendlar mellan RF 90-97% under varmaste och fuktigaste delen av sommaren.

Finns INTE EN ENDA uteluftventilerad undergrund som håller sig under RF 75% genom sommaren. Går bra på vintern men är omöjligt att åstadkomma sommartid utan avfuktningsmaskin. Trots det fungerar de flesta uteluftventilerade grunderna bra. Köp inte avfuktningsmaskinsäljarnas budskap bara rakt av.

De indikationer som behövs för att motivera åtgärd är först och främst om tydlig mögelpåväxt hittas under grunden. Eller om jordlukt kommer upp i bostadsutrymmena.

Märk väl att de bakterier som åstadkommer jordlukt bara vistas i jorden under huset. De hotar inte byggnadsmaterialet ovanför, men kan ge betydande sanitära olägenheter i bostadsutrymmena.

Svampar som hotar byggnadsmaterialet ovanför luktar vanligtvis rätt lite. Men upptäcks däremot lätt med blotta ögat.

/KOB.

KOB skrev:
Gör för guds skull inget, om indikationen inskränker sig till att relativa fuktigheten (RF) under grunden överstiger 75% på sommaren. Måste till andra indikationer för att motivera åtgärd.

De indikationer som behövs för att motivera åtgärd är först och främst om tydlig mögelpåväxt hittas under grunden. Eller om jordlukt kommer upp i bostadsutrymmena.

/KOB.

Menar du att man skall vänta med att fixa tills möglet har kommit :o
Nää det köper jag inte 8-) Något kommer jag göra. Förutom att jag anser det som en bra "försäkring" så får man inte anmärkning den dagen det är dax att sälja.

Linnex skrev:
Menar du att man skall vänta med att fixa tills möglet har kommit :o
Nää det köper jag inte 8-) Något kommer jag göra. Förutom att jag anser det som en bra "försäkring" så får man inte anmärkning den dagen det är dax att sälja.
Hur länge har huset funnits, finns problem nu?

En bekant har 80-97% rf i sin grund beroende på säsong och så har den stått de senaste 45 åren.
Och det finns INTE ens en antydan till mögel eller andra problem...

Så vad som är rätt värde för din grund stämmer garanterat inte med grannens..så hav is i magen och ögonen öppna..

Anmärkning får man ändå. En krypgrund är en riskkonstruktion med eller utan avfuktare. Avfuktaren är ju bara en verktyg för att hantera ett ev. problem.

Avfuktaren kräver ju ändå lite pyssel med att se att den går, ev service och filterbyte.

Faktiskt så är inte alla lika insatta i "krypgrundens hemligheter" när vi skulle sälja så var det några som såg avfuktaren som ett tecken på att vi hade problem medans andra såg det som ett plus.

S.k. mikrobiell påväxt som besiktningsmännen skriver finns nog i alla krypgrunder men det betyder ju inte per automatik att där finns ett mögelproblem. Dålig lukt och bukiga blindbottenskivor däremot kan ju vara bra tecken på FÖR hög fukthalt.

En riktig varmgrund är ju enligt vad jag förstår allmänt accepterat som en riktigt bra grundtyp men det innebär också att grunden är ordentligt tät och isolerad samt att man för ner huset varma frånluft för att därmed värma grunden. Att bara sätta igen ventilationshålen gör inte grunden särskilt tät för det, åtminstone i vår grund fast det gott om "glipor" fast jag gick lös med fogskummet.

Först och främst skulle jag kolla hur det ser ut för tillfället. Vårt hus var 22 år gammalt stod högt och torrt. Grundbalkarnas insidor var klädda med cellplastisolering. I grundens norra del var blindbottenskivorna lite bukiga med antydan till sprickor (asfaboard ) och skivorna var lite gråa. I den södra delen var allt som det hade byggts igår. Tyvärr hade dom lagt ett för tjockt lager sand över plasten vilket gjorde att sanden magasinerade fukten och förlängde den fuktiga perioden. I husets södra del så värmde solen upp marken så pass att det torkade upp sanden.

Vad jag gjorde var att gräva upp den gamla plasten och lägga ut ny plast ovanpå sanden, vilket var ett sånt j-a jobb att jag vägrade att gå ner i den f-annade grunden på ett halvår efter det. En krypgrund gör ju skäl för sitt namn och att där skotta omrking kubik med sand är ett riktigt skitjobb, sen får man ju inte ha någon noja för div. skojiga insekter en decimeter från näsan heller. Därefter så kunde vi inte låta bli och köpa en Munters MG90 och dra spirorör och hela allt det där.  Det blev riktigt snyggt och proffsigt och i slutändan var det nog en av förutsättningarna till att vi kunde sälja huset så lätt.

Så mitt tips är: Isolera balkarna, se till att plasten ligger bra och överst. Tror du att ni har mer problem än det kan fixa så täta grunden och installera en Munters homedry med riktig rördragning. Se bara till att ställa in den riktigt så att inte elräkningen drar iväg.

/Uffe

Ja jag tror nog att grunden behöver fixas.

Huset är byggt 1980. Jag tog över det 1995.Skivorna bågnar. För några år sedan damsög jag av vitt "pulver" på skivorna. Jag plastade samtidigt marken vilket  det inte var gjort. Innan var sanden så det gick att krama ihop. nu ser man kondensen under plasten.
Kring par ventilationsöppningar är det lätt angripet av svart mögel. Detta penslade jag med cuprenol (hur det nu stavas) oxå för par år sedan.

Även om inte jag har akut så tolkar jag alla tecken att jag har en högrisk grund och kommer sova betydligt lugnare efter att ha fuktsäkrat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.