Hej!

Jag ska mura upp två infartsstolpar av lecablock vid vår markgräns och undrar över några mur-/gjuttekniska detaljer. (har hört att de kunniga på detta område finns här på "Grund & markarbeten")

1. stolparna ska vara 600x600x1500 med ett lykthus längst upp. räcker det då att gjuta en sula precis under marknivå eller måste man långt ner för att de inte ska stå och välta i blåsten?

2. måste jag armera eller är det helt enkelt bätre att de rasar ifall nån rattonykter stackare kör in i dem?

3. Är det någon som vet hur man listar ut exakt tomtgräns? vi bor på en stor gammal bondgård på landet och grannen som är en vresig rackare skulle inte tveka en sekund på att riva dessa infartspelare om de sticker ut en millimeter på hans gräns. inga planritningar jag har än sålänge visar exakta gränser.

ha det! /Victor

AndersS skrev:
Fråga 3: Kan du inte beställa tomtkarta från lantmäteriverket, kolla deras hemsida.
Startsida | Lantmäteriet
har du någon vidare länk? jag hittar inget detaljerat dirket på hemsidan, än mindre några koordinater som egentligen hade varit perfekt för ändamålet. då hade bara varit att gå ut med gps:n! :rolleyes:

Mikael_L
Jag är inte helt säker, men jag tror att det är märken i naturen du måste hitta.
Kordinater i kartor är nog inte "sanna" men däremot terrängen!

Så du måste först hitta en tomtkarta, som visar hur tomten ligger, ungefär var gränserna "knäcks"
Sen blir det att undersöka terrängen och försöka hitta markeringarna.
Rör som slagits ner i mark/berg.
Dubb i berg/sten (ofta med lite extra markering i stenen runt om)
Rösstenar (ibland markerade med märken i stenen, har hört att riktigt gamla stenar ibland har lite kol från en brasa under själva stenen, för att markera att stenen är placerad där "av människohand")

Hittar du inte markeringarna i naturen så måste du antagligen ta dit lantmätaren för en ny utsättning (kostar pengar) om du vill vara helt säker. Denna nya utsättning måste ju bli den som gäller om det inte går att hitta de gamla märkena.

Hur sur är din granne, kan du inte prata med han, så ni är överens om stolparna, istället?
Blir det ny utsättning antar jag att det ändå är bra (/ett måste kanske?) att grannen är med.

Jo, ett hett tips är ju att prata med grannen före du bygger så vet du huruvida ni är överens eller inte. Är ni inte det så gå vidare till lantmätarn. Det borde finnas kartor som visar exakt tomtgräns annars kan lantmätaren komma och visa.

Håller helt med Mikael_L... Prata med grannen, så bör det inte vara några problem.
Att ta dit en gubbe från Lantmäteriet är nog enda sättet annars, och det är ju dyrt med tanke på vad pengarna ska användas till. Han är dock den ende som kan ge en exakt bild av var gränserna går, då de har instrument med otroligt hög noggrannhet.

Jag har själv försökt få GPS-koordinater för att se var ett skifte som hör till min tomt ligger, och det gick inte. För det första var det inte GPS-koordinater som användes i Lantmäteriets kartunderlag (även om det säkert skulle gå att "översätta" till GPS-koordinater), för det andra skulle noggrannheten med GPS ändå inte bli bättre än några meter, i bästa fall vid optimala förutsättningar.

Så, som sagt, ett samtal med sura grannen borde vara det lättaste. Dessutom kanske han blir glad över att bli tillfrågad och inblandad, och därmed lite mindre sur i framtiden. :)

Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.