Hej,
är relativt ny på detta forum. Står inför den fantastiska uppgiften att bygga nytt hus. Några oklarheter kvarstår givetvis men här gäller det ju att se det från den possitiva sidan, dvs här finns inga problem, bara möjligheter!

Min största osäkerhet ligger i själva grund-utförandet. Förutsättningarna är ganska limiterade då tomten består av berg och nivåskilnader i berg på ca 15 meter. Det finns en platå vid högsta höjden av berget där vi kommer kunna placera huset MEN denna tomt ligger på en icke bilburen ö, varvid några större markarbeten är uteslutna (som det ser ut idag i alla fall). Det givna alternativet blir då en ventilerad torpargrund, eller? Är igentligen ingen annhängare av torpargrund utan skulle mycket hellre gjuta en platta, men detta skulle ju kräva stora markarbeten som i praktiken nästan är omöjliga ute på ön. Hur utför man, på bästa sätt, en ventilerad torpargrund på ett berg som detta? Det handlar ju framför allt om att klara sig ifrån fukten. Att ha en väl ventilerad grund, täcka med plast på marken, sluta med plasten i kanterna mot "väggarna" så kondensvatten kan rinna av och sen är det klart, eller? Vi vill ju helst slippa spränga över huvud taget och dränering runtom eller i torpargrund blir ju då inte möjlig, är det realistiskt eller bör man spränga bort naturliga vattenuppsamlings ställen som kommer hamna under grunden?

Det finns kanske en tråd som innehåller dessa frågor sen tidigare som jag kan bli hänvisad till eller ännu bättre om någon av er har liknande erfarenheter att dela med er av.

Ser fram emot givande svar.

Mvh,
Johan

Varför inte plintgrund? Minimal materialåtgång, minimala markarbeten och ypperlig ventilation.

Det man ska tänka på vid plintgrund är att "tjocka" på trossbotten rejält iom att man får det svalare under "fötterna". Annars är det en mycket praktisk grundform om du kan få bergfäste för varje plint. Anpassa gärna läget så att du får en lämplig höjd under huset för att parkera cyklar, gräsklippare och dylikt.

Mikael_L
Jag tycker också att det låter som ett typiskt fall för plintgrund !

Förövrigt har jag sett bilder på ett hus som var byggt med plintgrund fastän det knappast hade varit första tanken hos de flesta.
Det som var så läckert med det huset var att dom hade en inglasad husdel som stack ut från huskroppen, över rejält lägre liggande mark, delen stod i princip på långa smäckra pelare. Det var urtjusigt, det liksom svävade över landskapet.

Snailman
Har ett hus med ventilerad torpargrund på berg, var problem med fukt då luften träffade det kalla berget, fick då lösa det med att spruta in ett lager lösa lecakulor, har inte märkt några problem efter det.

Plintgrund absolut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.