Är du säker på att du behöver dränera? Ser ut som om det lutar ifrån huset på alla sidor. Det kanske räcker att fixa takvattnet?
Om du är säker så kan du kolla lite på den tråd som gick varm när jag dränerade min 60-talskåk som också står på berg.
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html
-h
Om du är säker så kan du kolla lite på den tråd som gick varm när jag dränerade min 60-talskåk som också står på berg.
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg.html
-h
Huset säljs med sk friskrivningsklausul, och eftersom både jag och min sambo är amatörer så känns det vansinne att köpa ett hus insprängt i ett berg och så upptäcker vi nåt otrevligt om några månader. Men vad finns det för risker med ett sånt här hus på en sån här tomt? Vad kan hända, vad kan gå fel? Vad kan det absolut värsta vara?
Huset byggdes på 60talet åt en vd och entreprenör, och har hela tiden ägts av ett företag som hållit efter huset. Gubben som hyrde huset gick bort för några år sedan och huset ska nu ut till försäljning och det finns inte mycket information om själva huset.
Så det blir väl en besiktningsman som får titta på det. Men man hör ju att de mest går runt och titta och luktar, att de inte alltid använder instrument.
Några goda tips på vägen kanske?
Huset byggdes på 60talet åt en vd och entreprenör, och har hela tiden ägts av ett företag som hållit efter huset. Gubben som hyrde huset gick bort för några år sedan och huset ska nu ut till försäljning och det finns inte mycket information om själva huset.
Så det blir väl en besiktningsman som får titta på det. Men man hör ju att de mest går runt och titta och luktar, att de inte alltid använder instrument.
Några goda tips på vägen kanske?
Beror ju lite på vilken byggnadsteknikman använt men det ser ut som om det är tegelfasad och det är generellt bra. Sen kan den ju sitta utanpå en trästomme (bra) eller lättbetongstomme (mindre bra om den innehåller radon).
Vad gäller grunden så är den antagligen som på min kåk murad i betonghålsten på en ram/platta gjuten direkt på berget. Huruvida det är ett problem eller inte beror ju på om dräneringen funkar och hur mycket vatten som rinner in mot kåken. Du borde dock kunna få en uppfattning om problemnivån genom att kolla på källarväggarna (fuktgenomslag, bom i kakel (om du har sådant i tex tvättstugan), saltkristallutfällningar (ser ut som ludd).
Dräneringen i mitt fall bestod av keramikrör och hade slutat funka för länge sedan. Takvattnet leddes ner i keramikrör som låg intill. Dom var också igensatta. Så i mitt fall hade rätt så stora mängder vatten gått in mot grunden. Men då den står på berg så var det inget extremt problem. Lite fuktigt i källaren men där har vi bara tvättstugan och garaget.
Andra grejer att kolla på är antagligen taket. Ser ut som om du har ett platt tak och där vill det till att beläggningen är ok.
Generellt skulle jag dock säga att hus ifrån sent 50-tal, tidigt 60-tal brukar vara gediget byggda.
Lägg gärna upp lite bilder när du har varit och besiktigat.
-h
Vad gäller grunden så är den antagligen som på min kåk murad i betonghålsten på en ram/platta gjuten direkt på berget. Huruvida det är ett problem eller inte beror ju på om dräneringen funkar och hur mycket vatten som rinner in mot kåken. Du borde dock kunna få en uppfattning om problemnivån genom att kolla på källarväggarna (fuktgenomslag, bom i kakel (om du har sådant i tex tvättstugan), saltkristallutfällningar (ser ut som ludd).
Dräneringen i mitt fall bestod av keramikrör och hade slutat funka för länge sedan. Takvattnet leddes ner i keramikrör som låg intill. Dom var också igensatta. Så i mitt fall hade rätt så stora mängder vatten gått in mot grunden. Men då den står på berg så var det inget extremt problem. Lite fuktigt i källaren men där har vi bara tvättstugan och garaget.
Andra grejer att kolla på är antagligen taket. Ser ut som om du har ett platt tak och där vill det till att beläggningen är ok.
Generellt skulle jag dock säga att hus ifrån sent 50-tal, tidigt 60-tal brukar vara gediget byggda.
Lägg gärna upp lite bilder när du har varit och besiktigat.
-h
Klicka här för att svara
