Hej!

Jag har planer på att bygga ett garage på ca 33 kvm. Kantbalken 31*50cm (h*b) golvtjocklek ca 15cm i plattan.
På detta garage kommer jag ha en mindre övervåning. Hela garaget kommer ha stomme av trä.

Under plattan har jag tänkt att bara ha 5cm isolering eftersom det blir ett kallgarage.

Jag hörde först att isolering cellplast med kvalitet s200 skulle räcka. Men sedan hörde jag av säljaren att jag kanske borde ha ännu högre kvalite.

Kan ni rekomendera mig lämplig kvalite på cellplasten vore jag tacksam.

Tusen tack på förhand
Fredrik

Ska du ha något speciellt i garaget? Det är rejäla dimensioner du räknar på. En kantbalk 20x20 och en platta på 10cm är "normalt". För normala belastningar räcker det med S100.

Hej!

Tack för ditt inlägg. Mycket intressant.
Jag var rädd för att 30*40 eller 30*50 i kantbalken inte skulle räcka.

Nej det är inget märkvärdigt alls enligt mig.
Jag har tänkt mig ett garage enligt Bild 2 i den bifogade bilden. (Bild 1 var första förslaget)
Innertak till nock är dock lite väl tilltagen i bilden men måttet ska vara ca 1000 mm.

Stomme i trä är det som gäller.

Du får gärna uppskatta både isoleringskvalitet samt grovlek på kantbalken.

Oerhört stort tack på förhand
Fredrik

• ide.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte konstruktör utan lekman, men jag kan ju redovisa vad jag kom fram till inför mitt garagebygge. Det var ingen som rekommenderade något annat än 10cm i plattan och 20x20 i voten. Detta borde räcka om du nu inte samlar på lokomobiler eller nåt. Cellplasten blev S100. Du kan ju ringa och prata med Cellplast Direkt och höra vad de rekommenderar.

Mikael_L
Jag tror också som de andra.

100 mm platta, med 5mm eller 6mm armeringsmatta 150mm rutor. Omlott minst 2 rutor vid skarvning.

20 cm hög och 20-30 cm bred kantbalk, 2st 12mm armeringsjärn i botten 2 st i toppen. Omlott med 60cm vid skarvning.

10mm villabyglar med cc 60 -100 cm.

s100 cellplast under.

Allt baserat på vanliga personbilar och vanlig verksamhet för villagarage. Billyftar, 3+ tons fordon osv kan kräva annat.

Jag är inte heller konstruktör, men har plöjt igenom väldigt mycket material, så jag kan säga att så här skulle jag göra iaf.

Hej!

Det var precis detta jag ville höra.
2 säljare måste i så fall på något sätt missförstått mig då de var inne på minst 30*40 i kantbalken och mer än s200 i kvalitet.

Nej jag ska bara ha en liten amazon 65:a plus en liten fiat punto i garaget.

Tusen tack igen för era väldigt informativa svar!!!

Mvh
Fredrik

Skall gjuta en platta i min carport för att senare klä in tll ett garage. Hade tänkt hålla minst 5-7 gradet på vintern. Nu till frågan, med 100-120 mm betong-platta kan jag få in 70 mm isolering under (hitter inte gräva ut mer). Tillför dessa 70 mm isolering något eller skall jag istället satsa på 150 mm betongplatta? Om jag väljer 70 mm isolering, kan jag ej heller lägga omlott för att förhindra att fukt tränger upp i skarvarna, har det någon avgörande betydelse?
Tacksam för snabba svar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.