24 092 läst ·
23 svar
24k läst
23 svar
Putsa källarväggar HJÄLP!
Sida 1 av 2
Hej
Jag har en liten källare som jag skall putsa väggarna i.
Jag kan inte få in "knixen" för att putsa men vanligt putsbruk, kan man använda något annat som är mycket enklare te.x kakelfix?
Kakelfix "andas" ju oxå, så jag tycker att det borde gå.?
Jag är medveten om att det är en stor skillnad i pris mellan putsburk och fix, med det gör inget i detta fall!
Tacksam för alla svar och funderingar!
///
Spoon195
Jag har en liten källare som jag skall putsa väggarna i.
Jag kan inte få in "knixen" för att putsa men vanligt putsbruk, kan man använda något annat som är mycket enklare te.x kakelfix?
Kakelfix "andas" ju oxå, så jag tycker att det borde gå.?
Jag är medveten om att det är en stor skillnad i pris mellan putsburk och fix, med det gör inget i detta fall!
Tacksam för alla svar och funderingar!
///
Spoon195
Kakelfix är inte särskilt hårt.
Finns bättre produkter som nästan går att spackla.
Finns även bruk med bättre "häng" som är skitlätt att putsa med men priset är ungefär det tredubbla. Typ 125 kr -200 kr / säck om 20 kg.
Kolla ex finjas hemsida.
mvh
Finns bättre produkter som nästan går att spackla.
Finns även bruk med bättre "häng" som är skitlätt att putsa med men priset är ungefär det tredubbla. Typ 125 kr -200 kr / säck om 20 kg.
Kolla ex finjas hemsida.
mvh
Jag tror lösningen är Platon Heydi Murputs . Gips skulle jag inte våga sätta på ällarväggarna. Murputsen här är cementbaserad och klarar att andas, och skall också kunna läggas på med roller eller kalkborste. Köpte två säckar igår så jag får återkomma med rapport hur det blev.
Jag har också läst att gipsputs ska vara mycket enklare att använda men jag är skeptiskt till att använda det i källaren. Själv har jag börjat putsa mina källarväggar med putsbruk C och är visserligen inte klar men tycket inte det verkar så svårt.
Ett par bra saker att tänka på som jag lärt mig:
- Bruken sak vara ganska torr, nästan som jord.
- Väggen ska fuktas innan man sätter dit bruken.
- Tänk på att man kan trycka på bruk på ett område och sedan efter 15-30 min gå tillbaka till området och finslipa det för att få rätt nivå och jämnhet. Det går också utmärk att efter 1-2h borsta över putsen med en större borste (typ kalkborste) doppad i vatten, då får man en riktigt fin och enhetlig yta. Tänk på att bruken torkar ganska sakta och det går att bearbeta den länge för att fixa slutfinishen.
Sedan tänkte jag måla mina väggar med en färg som andas, har någon ett bra förslag på färg att måla på putsen?
Ett par bra saker att tänka på som jag lärt mig:
- Bruken sak vara ganska torr, nästan som jord.
- Väggen ska fuktas innan man sätter dit bruken.
- Tänk på att man kan trycka på bruk på ett område och sedan efter 15-30 min gå tillbaka till området och finslipa det för att få rätt nivå och jämnhet. Det går också utmärk att efter 1-2h borsta över putsen med en större borste (typ kalkborste) doppad i vatten, då får man en riktigt fin och enhetlig yta. Tänk på att bruken torkar ganska sakta och det går att bearbeta den länge för att fixa slutfinishen.
Sedan tänkte jag måla mina väggar med en färg som andas, har någon ett bra förslag på färg att måla på putsen?
Fiberarmerat murbruk (typ sto) skall vara lättare att putsa med än vanligt murbruk, har jag fått uppfattningen av. Någon som brukar putsa väggar kan kanske bekräfta. Det blir hårt och spricker aldrig om det nu inte skulle vara lättare. 
Har ett proffs i släkten och han slår/stänker på en tunn vällingblandning med putsbruk som fästyta och som även fuktar underlaget så att det inte suger för krafttigt. Vällingen får inte torka utan ska vara fuktig vid påslag av putsen. Han anser att det inte räcker med att enbart fukta ytan då den fortfarande får en för kraftig sugeffekt av vattnet som finns i putsbruket, dvs det vill lättare släppa när du bearbetar det. Du ska också "slå på" putsbruket, inte försöka smeta dit det, och inte vara rädd att en del ramlar på golvet. Jag vet, det ser så jä.... enkelt ut när han gör det och jag svär lika mycket själv när jag ger mig på detta hantverk.
Dåligt drag skulle jag vilja säga. En källare ska andas. Fukt ska kunna vandra. Det gör det inte med tunnputserna... bara i ångfas och dit är det långt. Mer skada än nytta, helt enkelt i detta fallet.Trouble skrev: