Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Undvika att borra i vattenledning utomhus

1. O
    Bannad · 76 inlägg

osueco

Bannad
    Ska borra hål i marken för några plintar, men vet att det går en vattenledning i trädgården. Doch vet jag inte var ledningen går. Finns det några bra instrument för att hitta var vattenledningen går?

2. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Hur djupt ska du borra? Det finns instrument för att sända ut en signal som man kan hitta, dessa bör man kunna hyra nånstans. Leta efter kabelsökare.
    Annars funkar funkar en bit kopparledare, böj till ett L och håll korta änden och korsa ledningen, där den går vrider den sig i samma riktning, Har du kollat upp var el och tele går?

3. O
    Bannad · 76 inlägg

osueco

Bannad
    Det är till plintar för en veranda. Efter som berget ligger ganska nära så bliur vissa av hålen inte så djupa. Jag tro att de varierar från 40cm till 90cm. Men efter som det är ganska enkelt att skarva PEM så fick jag chansa och allt gick vägen.

4. O
    Bannad · 76 inlägg

osueco

Bannad
    Har dock inte hittat några som hyr ut kabelsökare.

5. K
    Medlem · Västernorrland · 3 054 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Det finns personer som kan hitta vattenledningen med slagruta. Själv trodde jag inte på detta förrän en 9-årig dotter till en sådan person visade hur det går till. Hon visade mig precis vart vår vattenledning kommer över tomten, helt otroligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.