Hej hej!

Vi har ett gigantiskt garage under huset som vi hade tänkt att inreda till beboligt framöver.
Dock har vi fuktangrepp på två av väggarna. Hur gör vi med detta? =/ Sidorna där angreppen är ÄR dränerade för ca 2 år sedan.
Men hela källarplanet är fuktigt så vi ska införskaffa en avfuktare.

Länk till min blogg där bilderna finns.
http://ciialillan.blogg.se/?tmp=18224709

Ganske inte vad du vill höra, men tänk om, man ska inte bo i källarutrymmen som är fulla av fukt och mögel.

Om utsidan nyligen är dränerad och ni ändå har problem med fukt och mögel torde det bli svårt att bli av med fukten i den omfattningen att det sedan är klokt att börja inreda utrymmet. Däremed inte sagt att det inte går att använda.

Källarutrymmen är kanonbra, men ska i mitt tycke normalt inte vara boyta, däremot kanonbra biutrymmen. Men de ska beklädas och användas med tanke på fukt och fuktrörelser i materialen.

bara du inte planerar för trägolv.... organisk material kommer att se ut på undersidan lika som dom fiberskivor som ligger där nu. Lyft upp dom och se om dom är torra. Om dom är fuktiga så gissar jag att det är markfukt som vandrar ut och det kan man inte dränera sej ifrån. Klinkergolv har större chans att klara fuktvandringen utan att skadas ...
gaia

Tack för att ni svarat.
Gaia - Det som du ser på golvet är bara en tunn papp/spånskiva som ska slängas. Garaget fungerar mer som ett "släng ner all skit från renoveringenrum" ;-)

NorrBT - Jag har ingen aning om HUR de dränerade sidorna. Vi köpte huset förra året. Och vad vi har förstått så har det snålats i varenda hörna av huset. Ska man gräva upp och kika tro?
Det anländer en grävmaskin och förare 08.00 imorgon. Dock för andra planer men det går ju att fråga.
Isåfall, hur SKA det se ut? Jag kan fota visseligen.

Och för att svara på frågan så Ja, allt är fuktigt där nere =/ Konstigt nog är tvättstugan torrast där nere =D

de e nåt mysko, jag tycke absolut du ska gräva upp åtminstone det värsta stället o kolla för det där e inte lite fuktigt, måste finnas nån handling på hur dränering ska vara gjord.....

Pette - Om det är i hörnan du menar så måste jag tillägga att det dryper ett lager rinnande radar där på =D
Det låg MONSTERSPINDLAR bakom en säck i den hörnan. Sen fotade jag när kusten var klar och jag inte längre fruktade för mitt liv....

ok ..men kan ni provspola dränering? går dränering till dagvattensystem eller stenkista? alla sidor är alltså inte dränerade.. har sett många gånger folk som lagt dränering för högt bara för å få till fall till brunn....o då å de bortkastat... ni borde inte ha problem på vägg ifall de e nydränerat

För det första, hur provspolar man?
Andra . Vad är skillnaden mellan dagvattenssysten och stenkista?

Det är rör med små hattar på som sticker upp från markenn vid sidan där stuprören sitter. Blir du klokare? =)

Vad kostar material till dränering om det nu skulle behövas? Markarbetet är gratis.

:) hattarna år formodligen lock till spolbrunnar. oj vilka frågor man får när man ska knyta sig.... dräeringsslag 100 mm(tror jag det e) runt huset, stega o kolla, ska ni ha boyta rekomenderar jag isolering me drän funkton, isodrän eller pordrän, egentligen 20cm för fullgod isolering men 10 funkar, duk runt allt, singel, omöjligt o säga smtidigt vill ni nog ansluta stuprör till dagvattensystem, om det inte är gjort....
oj ...höftning utan maskinkostnad 15-25 000 kanske......
bor ni centralt har ni nog dagvattensystem, sitter det en brun någonstans på tomten?

e re blått lock på hattarna?

Blåa hattar ;-)

Ja jag ska med lägga mig. Så det går bra att svara när man har tid =)
Fyllnadsmassor är gratis det med ;-)

Jag ska höra mig för om vi kan gräva upp sidan och ta en kik. Grannen har en brunn (ligger precis vid vår tomtgräns) som vi är 3 hus och delar på.. Det ska tydligen vara väldigt vattenrikt här.

ska ni ha boyta måste ni fixa det där innan ni börjar kånka ner möbler....
kolla om du hittar nån info på vad som är gjort i husdokumenten......go natt..

Räcker ju inte att dränera, nåt ska sättas på väggarna också, minst platon (det har vi) men idag använder nog dom flesta ett system som också isolerar. Sen ska det göras korrekt, är det snålisar som bott där förut vet man aldrig även om det inte är speciellt svårt jag gjorde vårt själv.

Dagvatten är ju det som kommer fr stuprör/tak etc, bor Ni centralt med kommunalt V/A så har Ni också kommunalt dagvatten vilket är separata rör som ligger ovanför dräneringen och är skilt från avloppet i övrigt. Dagvatten och dränering brukar mynna i en brunn nära fastigheten och har gemensamt utlopp därifrån, antingen till stenkista/dike eller kommunalt dagvattensystem.

Klart man kan bo i källar´n men man får planera för det men rätt materialval. Vi har lagt inomhusplaton i de bostadsrum där vi har laminatgolv tex + frigolitisolering med golvvärme, sen får man välja material som andas på väggarna som kakel, eller väv som målas etc.
Men först måste man stoppa fukten som finns så man inte tillför mera fukt.

Idag blev det ingen kik intill grunden men förhoppningsvis imorgon eller på Onsdag. Är det inte ordentligt gjort så gör vi nog det nu INNAN vi ska lägga dit matgjorden och så gräset..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.