Tacksam för snabbt svar då jag är lite orolig. Jag har ett hus från 1979 på 150 kvadrat enplan med platta på mark ca 10 cm tjockt och under det makadam ca 15 cm och ovanpå reglat golv direkt på kall betongplatta med isolering mellan reglar = dålig 70-talskonstruktion.
Vi ska ersätta detta genom att lägga sprutisolering på den gamla betongplattan (Foam Lock FL2000) ca 6 cm och sen gjuta ett lager självkomprimerande betong 32/40 ovan på detta ca 8 cm tjockt.
Detta ökar vikten på huset med ca 14 m3 betong dvs ca 28 ton utspritt på ca 144 m2 yta, ca 200 kg / m2. Är detta generellt något som man kan göra utan vidare eller bör man kolla upp vad marken klarar? Jag har gjort en grov uppskattning av vad huset och grundkonstruktionen väger (ca 130 ton) och då blir det en ökning på drygt 20% med denna nya grund.
Geoteknisk undersökning lär väl ha gjorts 1979 innan huset byggdes alt innan detaljplan gjordes, men jag vet inte hur pass noggrant detta görs med avseende på ett hus planerade vikt och om 20% tyngre konstruktion är inom säkerhetsmarginalerna?
Tacksam för svar från nån som vet!