Hej. Köpte ett hus i slutet på 2012. Det framgick av besiktningen att i Vädersträck N (25%) samt Ö (15%) fanns förhöjda fuktvärden i syllarna. Vi rensade all buskage runt huset i dessa Vädersträck samt dränerade i samband med läggning av ny gräsmatta vid Ö.

Kan syllarna torka ut själv?
Hur kan man kolla det utan att betala 5000 till Anticimex eller liknande.

Fuktmätare , en bra borde du hitta för ca 500:-

Med vänlig hälsning, fremax

Tack för svar. Hittar dock endast fuktmätare i den prisklassen med "två piggar" som man sticker. Jag behöver nåt att sticka ner i de borrhålen som besiktningsmannen gjorde (inifrån)

Mikael_L
Redigerat:
Mikael_L
Och för att nyansera lite.

Jag tror att det visst går att tillverka och sälja bra fuktmätare för nedåt dessa priser. Om utveckling och tillverkning sker i lågprisländer såsom Kina, Korea, Indien osv.
En bra sensor går inte på så mycket pengar, kanske en 50-lapp eller 200, max.

Sen är det inte svårare än att utveckla och tillverka en DVD-spelare, enkel mobiltelefon osv. Ja det är ju faktiskt mycket enklare och billigare.
Så anledningen till att det är dyrt är att utvecklingskostnad och verktygskostnader sprids på mindre serier och att köpgruppen hittills inte brytt sig så väldigt mycket om kostnaden.

Men det är alltså inte helt omöjligt att det har börjat komma fram bra saker till sådana här trevliga priser.
Jämför t.ex. pris/prestanda-utvecklingen för IR-kameror, där en bredare kundgrupp banar väg för sensationellt låga priser i jämförelse med hur det såg ut för säg 10 år sedan.

Kostar det verkligen 5000:- för att få ut någon som mäter fuktigheten?
Borde ju inte vara mer än 1 timmes fakturerbar arbetstid + ev körkostnad, eller?

En tanke: Det finns ganska slanka prober för att mäta relativ luftfuktiget. Om man gör ett borrhål i samma diameter som proben, så att det blir tätt, och därmed ett slutet system, kan man räkna om den relativa luftfuktigheten till fuktkvot i trät. Jag har tabeller för detta, och det är oberoende av träslag och relativt oberoende av temperatur. Temperaturen kommer instrumentet ändå att visa. Skulle det vara en lösning?

Mikael_L
mattiasp skrev:
En tanke: Det finns ganska slanka prober för att mäta relativ luftfuktiget. Om man gör ett borrhål i samma diameter som proben, så att det blir tätt, och därmed ett slutet system, kan man räkna om den relativa luftfuktigheten till fuktkvot i trät. Jag har tabeller för detta, och det är oberoende av träslag och relativt oberoende av temperatur. Temperaturen kommer instrumentet ändå att visa. Skulle det vara en lösning?
Det är öht taget det korrekta sättet att mäta byggfukt i fasta material, vare sig det är betong, trä eller något annat.
Man mäter med en luftfuktighetsmätare i slutet utrymme, så det är endast det omgivande materialets fuktjämvikt som kontrolleras.

I betong t.ex. så pluggar man borrhålet med ett foderrör typ sådana här:
40388.jpg

Sen måste det stå och jämviktas med omgivning några dagar innan man kan utföra mätningen.

http://www.rbk.nu/ladda-ner--bestall/fuktmatningsmanual__36

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.