Vi håller på letar landställe och har fastnat för ett hus byggt 65' men nyligen renoverat.

Säljarens besiktningsman kommenterade följande:

"undermark blöt vid leriga lågpunkter samt delvis lutande bergbotten. Fuktspärr saknas på undermarken do. Bärande plintar har delvis provisoriska utförande av träreglar mot underliggande trädgårdsplattor"

Jag frågade besiktningsmannen på telefon om det inte gjorde någon fuktmätning och han snudd på hånskrattade och sa att det behövde han minsann inte göra det var ju uppenbart fuktigt. Säljaren har efter besiktningen lagt ut sån isolerplast på marken under grunden.
Jag kröp runt under huset idag och fotade en del.
Tyvärr har jag inte kunskapen att avgöra om det var OK eller nåt knasigt.
Ett ställe såg jag uppenbar fukt på träet under på men överlag tycker jag det såg ok ut.
Kanske någon av er med ett lite mer erfaret öga kan hjälpa mig tyda hur det ser ut. Normalt eller något alarmerande?

Här kommer lite bilder, vi börjar med den där det såg ut att ha varit fuktigt:
krypfukt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kryp1.jpg
Skapa konto

kryp2.jpg
Skapa konto

kryp3.jpg
Skapa konto

kryp5.jpg
Skapa konto

kryp8.jpg
Skapa konto

kry9.jpg
Skapa konto

Det ser ju ut som ett plockepin, verkar vara uppstagat lite här och var var efter man märkt att golvet sviktar.

Noseone skrev:
Det ser ju ut som ett plockepin, verkar vara uppstagat lite här och var var efter man märkt att golvet sviktar.
Jo onekligen. Det märks i huset att golvet inte är helt plant på alla ställen viss svikt finns på ett fåtal ställen (minimal).
Men är det nåt att bekymra sig över eller kan det gott vara så sen kan man fundera på sikt om man vill åtgärda? Vad kan man göra/brukar man göra?
Huset har ju ändå stått sen 1965 så det borde väl vara hyfsat stabilt?

/jag bara spekulerar nu som helt okunnig på området.

Jag tycker det ser ut som en mindre katastrof. Jag var själv och kollade på ett hus där det såg likvärdigt ut, jag stängde dörren och gick.
Och med tanke på hur det ser ut under huset, så kan man fundera på hur det ser ut under den nyrenoverade ytan i huset, man ser tydligt på bilderna att el, avlopp vatten mm är riktigt hemmameck.
Att halvdant kladda ut lite plast under kåken, hjälper ingeting.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Visst är det ett plockepinn. Men det finns inget objektivt fel som besiktningsmannen påtalar med tillägget om att felet behöver åtgärdas. Jag tror att besiktningsmännen har ett eget språk, som man lär sig genom att läsa många besiktningar. De flesta anmärkningar kan man ofta bortse ifrån , så länge de är skönhetsfel, och att man inte tänker inreda källare. Ett fel som syns är att det förekommer träfiberskivor på bild men de fyller sin funktion så länge de inte ramlar av. Besiktningsmannen behöver också ge ett utlåtande om bottenbjälklaget, om han inte gjort det redan . Eftersom det är en inbyggd plintgrund utan fri ventilation kan din begäran om fuktmätning vara berättigad. Och att du behöver följa upp fukten. Med vänliga hälsningar PerOF

På bild 4 är det en bärande(?) träkonstruktion som verkar stå rätt ner i marken. Måste i så fall definitivt åtgärdas.
På bild 3 står en trästolpe på en trädgårdsplatta, men det verkar inte finnas någon fuktspärrande papp mellan sten och stolpe, vilket där bör vara.

I övrigt ser det ut som ett plockepinn av blandat tillgängligt material. Det är tyvärr otroligt svårt att avgöra utifrån bilder om det är ett acceptabelt arbete av någon som vet vad han gör el inte.

Sedan är det lömskt med gamla hus för ofta kan det se illa ut bara för att det är gammalt och smutsigt, men ändå vara en utmärkt fungerande konstruktion/lösning. Särskilt om det är en konstruktion/lösning som funnits i typ >50 år och inte uppvisar ngn nämnvärt skada.

Utifrån bilderna så är ytterligare/djupare/professionella undersökningar av både det ena och andra på sin plats. Betänk också att även om det inte är några allvarliga fel, men många mindre olika detaljer/system som måste åtgärdas så blir det snabbt en stor arbetsinsats, (många bäckar små...).

Den där plasten kommer hjälpa lite men inte nämnvärt, den ser ut att ligga rätt slarvigt tycker jag. Om jag vore dig skulle jag mäta luftfuktigheten i grunden som ett första steg.

Jag köpte själv ett fritidshus tidigare i våras med en krypgrund som såg lite ut som din. Iaf hur marken ser ut. I min krypgrund var dock golvbjälklag, trossbottenskivor etc nästan helt nya. Det gjordes för tre år sedan. Men eftersom marken var så ojämn och plasten låg dåligt slutade det med att jag fick riva ut mycket, jämna ut marken och la in en bra krypgrundsisolering. Dessutom satte jag in en avfuktare (Acetec PD-150). Så nu är det torrt och fint där nere.

Så lite beroende på hur fuktigt du har det kommer du nog få räkna med en del jobb.

Hur högt är det i krypgrunden?
Är den uteluftsventilerad?

Sen tycker jag det ser ut som det finns en hel del temporära lösningar i din krypgrund som kan behövas ses över.

Vi hade tänkt riva ut laminatgolvet och lägga furugolv i hela huset. I samband med detta sa en vän att det går att göra en hel del förbättringar kostnadseffektivt dels på trossbotten och stadga upp.
Krypgrunden är kryphöjd. Man kan åla runt helt okej men absolut inte ståhöjd eller gå på hukhöjd.

En polare gissade på ca. 1 1/2 veckas jobb för två man att riva golvet snygga upp krypgrund och lägga nytt golv ca. 80 kvm.
Låter det rimligt?

Jag tänker såhär....
Om man inte har tagit tid till dig att göra det ordentligt eller ens städa efter sig under huset så säger det väl en del om hur man agerat vid övriga ingrepp i huset?
Jag skulle i alla fall dra öronen åt mig om det var provisoriska lösningar överallt. Men det är jag det :(

En del virke verkar vara nytt tryckimpregnerat virke. Vad har hänt med virket som satt där innan?
Om ni ändå ska riva hela golvet så kommer man ju åt grunden och alla slarvigheter och hemmapul och åtgärda. Och då gäller det el, VVS och bjälklag.
Men det tar nog betydligt längre än 1 1/2 veckor.

Soulturfer skrev:
Om man inte har tagit tid till dig att göra det ordentligt eller ens städa efter sig under huset så säger det väl en del om hur man agerat vid övriga ingrepp i huset?
Ja, taket avhandlas ju i den här tråden och ser något amatörmässigt ut det också!

Fixade min grund förra sommarn. Rev hur gamla golvet och bjälklag Grävde ur den tog ut alla stora stenar och släta av allt. la även dränering i grunden och sen ut under huset ihop med dagvattnet. In med singel sen markduk på det. Sen plast sen isoleringsduk. Var även tvungen o förstärka och laga grunden på tre ställen....

Drog nytt avlopp, vatten och el blev även centraldamsugar rör och avfuktare med spirorör. Nytt bjälklag trossbotten och iso.

Nu kanske du inte gör lika seriöst som mig. Men även om du bara river gör rent och snyggar till avlopp mm. sen in med plast och nytt bjälklag så skulle jag gissa på en månad minst.

Sen så lär det ju stinka bajs i grunden? Tänker på grenröret på avloppet utan lock?

Hade dit en snickare häromdagen som tittade och menade på att det inte var nåt vidare illa givet att det är en sommarstuga. Gällande fukt menade han på att med tanke på hur mycket det har regnat i vår och sommar så ser det väldigt torrt ut vilket jag i och för sig kan tycka han har en poäng i.

Ingen dålig lukt alls i krypgrunden från avlopp eller annat.

Ursprungshuset är från 60'talet som sagt, resten har man byggt till på senare tid - jag tror under 2000-talet. Badrummet är nåt år gammalt ochbjag tror det är främst i det området det är nytt tryckat virke.

Har tittat på 5-6 fritidshus och tyvärr verkar det ju alltid vara en hel del lösningar man kan ställa sig frågande till.

Svårt läge för en kontorsråtta :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.