2 379 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Bygga 2m mur på gammal sjöbotten
Nu är det byggplaner på gång. Har ett hus på en brant tomt som lutar mot en ganska trafikerad väg. Planen är att bygga ett garage med ett hus för uthyrning/barn ovanpå. Blir som ett suterränghus med garage under och boende ovanpå. Sen fylla ut tomten så garaget hamnar under mark med öppning på ena sidan. Men jag behöver en mur också, så jag kan fylla ut bredvid garaget mot vägen.
det är gammal sjöbotten, berg under, så jag antar att ngn form av pålning behövs under muren (absolut under huset). Men hur gör man med murar på instabil mark? Ca 2m hög behöver muren vara, murad eller gjuten kvittar. Tar gärna emot tips så här i planeringsstadiet….
mvh//Larsa
det är gammal sjöbotten, berg under, så jag antar att ngn form av pålning behövs under muren (absolut under huset). Men hur gör man med murar på instabil mark? Ca 2m hög behöver muren vara, murad eller gjuten kvittar. Tar gärna emot tips så här i planeringsstadiet….
mvh//Larsa
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Förmodar att en konstruktör blir inblandad? Är det inte fiffigt att låta denne göra muren också? Spontant eftersom du ändå har pålverk där för plattan, påla också för murens sula. Och gjut, känns om inte annat smidigast givet att det kan göras samtidigt som plattan.
Jo kommer anlita yrkesfolk för konstruktion och utförande av grund, men nu är jag tidigt i processen och vill ha koll på hur man gör.D Daniel Barnaniel skrev:
Påla under muren kan man ju göra, men rör sig marken runt om kan ju muren kalva. Så undrar hur man konstruerar ngt sånt som kan ta jordtrycket
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Gissar det kommer röra sig om en rätt bred sula. Kontreforer (typ väggstumpar i vinkel mot muren) kan komma att behövas.
Gammal sjöbotten är alltid diffust , det brukar vara ett hårdare lagar på kanske 1 - 2 meter och under är det bara löst smack. Vid pålning så tar det emot ett tag, sen åker pålarna ned av sin egen tyngd och påldonets tryck. Det med stöd för en mur i den massan kan även det vara problem, då det inte finns något som håller i sidled längre ner. Hoppas att berget finns inte allt för långt ner. Då blir det att gräva upp och ankra i berget för att stå kvar, kanske även att det behövs någon betongvinge som kan stötta upp. Men den delen kan bara undersökas på plats av någon som kan det med grundförhållande.
Dom satte upp ett dagis med ”paviljonger” tvärs över gatan. Dom schaktade och fyllde upp med rejält med grus. Efter ett halvår hade allt satt sig så de fick lyfta bort och påla. Så jag är ganska säker på att det är gung i marken.
Det är mycket möjligt att jag kan schakta med till berg ett antal meter innanför möten, och då kunna stabilisera muren.
under tomten går en vattentunnel i berget, men jag vet ju inte hur djupt det är…
Det är mycket möjligt att jag kan schakta med till berg ett antal meter innanför möten, och då kunna stabilisera muren.
under tomten går en vattentunnel i berget, men jag vet ju inte hur djupt det är…
I åtanke på vad du skrev så är det nog lösvara under ett par meter ner, kolla hur långt dom fick påla
Du får se vad som hittas i bergväg om det finns på inte alltför djupt. Vid sådana förhållanden brukar dom inte stå pall för trycket bakifrån . I bland går det att gjuta som vingar på baksidan ca 2 - 3 meter bakom och i botten på dom, så är det en fot på ca 2 -6 m2 som håller i så den den inte kan tippa framåt
Du får se vad som hittas i bergväg om det finns på inte alltför djupt. Vid sådana förhållanden brukar dom inte stå pall för trycket bakifrån . I bland går det att gjuta som vingar på baksidan ca 2 - 3 meter bakom och i botten på dom, så är det en fot på ca 2 -6 m2 som håller i så den den inte kan tippa framåt
Klicka här för att svara