4 489 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Torka ut platta med golvvärme
Vår platta gjöts för knappt en månad sedan. Huset är monterades i slutet på förra veckan och är nu i det närmaste vädertätt. Nu är det dags att låta det stå och låta plattan torka ut. Vi fick förslaget att istället för värmefläktar och avfuktare så kunde vår byggare koppla in en provisorisk värmepanna och köra igång golvvärmen tillsammans med avfuktaren då detta kommer att bli billigare och effektivare. Och det låter ju bra, men finns det några nackdelar eller risker med detta?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej Samuel.
Hittade ditt inlägg även om det har några år på nacken. Vi har i precis samma skede som ni var när du skrev detta. Vår rörmokare har kommit med precis samma förslag. Hur gick det för er?
Tack på förhand!
Mvh Jens
Hittade ditt inlägg även om det har några år på nacken. Vi har i precis samma skede som ni var när du skrev detta. Vår rörmokare har kommit med precis samma förslag. Hur gick det för er?
Tack på förhand!
Mvh Jens
J JSamuel skrev:Vår platta gjöts för knappt en månad sedan. Huset är monterades i slutet på förra veckan och är nu i det närmaste vädertätt. Nu är det dags att låta det stå och låta plattan torka ut. Vi fick förslaget att istället för värmefläktar och avfuktare så kunde vår byggare koppla in en provisorisk värmepanna och köra igång golvvärmen tillsammans med avfuktaren då detta kommer att bli billigare och effektivare. Och det låter ju bra, men finns det några nackdelar eller risker med detta?
Stort tack för snabbt svar! Hur långt efter gjutning drog ni igång golvvärmen? När på året gjöt ni plattan?J JSamuel skrev:
Vår platta gjöts för drygt 2 mån sedan, temperaturen var nollgradig och det blev under natten -9.
Hej! Vi gjöt plattan i oktober har jag för mig och stomresningen var runt en månad senare. Så snart det var vädertätt så kördes golvvärmepannan igång tillsammans med värmefläktar. Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att fläktarna gick runt en månad och golvvärmen fram till sommaren. Jag tror inte att det var frostnätter mellan gjutning och att huset var vädertätt.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hej igen! Ok, stort tack för dina svar. Vi kommer få igång golvvärmen i början av nästa vecka. Då har plattan fått bränna i över 2 mån.
Allt gott!
// jens
Allt gott!
// jens
J JSamuel skrev:Hej! Vi gjöt plattan i oktober har jag för mig och stomresningen var runt en månad senare. Så snart det var vädertätt så kördes golvvärmepannan igång tillsammans med värmefläktar. Jag kommer inte riktigt ihåg, men jag tror att fläktarna gick runt en månad och golvvärmen fram till sommaren. Jag tror inte att det var frostnätter mellan gjutning och att huset var vädertätt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden