M
MagHam: Redan? Dagg räcker knappt. Vänta till nästa regnperiod. Då hinner gräset växa till och få lite mer kraft att ta upp näringen också.
1 svar · 11,7k läst
mg765
mg765: Jag har haft gott resultat med YaraMila Promagna vid nyanläggning av gräsmatta. Gödselinstruktioner: http://www.yara.se/crop-nutrition/crops/ovriga-grodor/gronytor/ Var dock förberedd på att det kommer dröja ett tag om du sår gräs nu, det är lite kyligt i marken fortfarande.
1 svar · 4,6k läst
J
Johan88a: Har försökt att så gräsmatta på moränjord i fjällnära trakter utan resultat. Tips mottages gärna. Nybörjare🙂
0 svar · 2,7k läst
svartöra
svartöra: Det låter på din beskrivning som att du har samma problem som i den här tråden. (Fotnot: det finns ett helt släkte av gräs som heter rör och en art där heter faktiskt piprör, men det är meterhöga arter med stora vippor, som jag skulle bli förvånad om någon hittade i gräsmattan...)
1 svar · 9,8k läst
svartöra
svartöra: [citat] Knapptåg, http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/junca/juncu/junccon.html
2 svar · 6,2k läst
·
elpaco
elpaco: Åter till huvudfrågan, om du nu har rätt till ändringar - formen på tomten beror på den stil du tänker ha på huset, och annan växtlighet. MEN om du skall anlägga en gräsmatta på sankmark är det nog vettigt att se över dränering av densamma. För om det är sankt där nu, så blir det nog annars en given gräsmattedödare en blöt höst ..
5 svar · 5,1k läst
elpaco
elpaco: [citat] Det är svårt att säga då jag inte vet hur ditt system ser ut, men i ena änden vill du ha ett standard tryckluftsuttag hane. Om din påkopplingspunkt för tryckluften är pemslang så kan du koppla på luftuttaget på en sådan här. Hos mig så har jag monterat tryckluftsuttaget permanent till "husdelen" av installationen, och den är i kopparrör. När du hyr kompressor, så glöm
16 svar · 17,3k läst
elpaco
elpaco: Man har nog blandat ihop trådarna, och avsedd diskussion, som funkar med rubriken, är säkert denna: https://www.byggahus.se/forum/trad-buskar-hackar-grasmattor/265482-har-foretaget-fuskat-nar-det-galler-anlagga-ny-grasmatta.html Det vore iofs intressant med feedback från TS 2008. Jag tycker det verkar katastrof att ha en meter styv lerjord och sedan lite matjord på toppen. Som bäddat för
13 svar · 20,5k läst
·
hevi
hevi: Man brukar väl räkna med att gräset slutar växa när marken kylts av till ungefär 8-10 grader. Hos mig inträffar det ungefär när temperaturen på dagen börjar krypa nedåt 12-14 grader. Jag drog ner klipptiden på min klippare i början av september och sedan några veckor tillbaks klipper den inte alls. När jag avslutade klippsäsongen spred jag också ut sista gödselgivan för året
2 svar · 3,5k läst
engs
engs: [citat] Halva priset hos Jula nu. 49,95 kr / 8.5kg = 5,9 kr/kg
34 svar · 69,3k läst
elpaco
elpaco: I min erfarenhet funkar upprepad dress för grunda gropar, och att skära upp svålen för enstaka större. Gropigt på 100m2 skulle jag nyanlägga och om du är nöjd med gräset under borde det väl fungera med att fylla på med matjord och så i med samma fröblandning. Jämna ut med lastpall räcker dock inte för att undvika sättningar i vår, utan det är för att jämna ut. Du kan köra
1 svar · 34,0k läst
elpaco
elpaco: Är vi överens om att inte ge gräset sen kväve medan det fortfarande växer, men att man efter att den avstannat kan lägga på kväve? Jag tycker forskningen jag citerade visar att ett lågt kväveinnehåll i slutet på säsongen gynnar gräsets form inför vintern. Anledningen till att golfbanorna vill ha tillväxt i bladen fortfarande i september är ju för att hålla banorna spelbara.
32 svar · 19,6k läst
·
mexitegel
mexitegel: Några länktips: https://www.byggahus.se/tomt/underarbetet-avgorande-bra-grasmatta http://www.olleberg.nu/grasprogram/nyanlaggning-grasmatta/ Gräv upp häcken och planera för att du behöver ett c:a 20 cm tjockt lager jord, jag snålade lite och fick tag i oharpade fyllnadsmassor med rätt hög andel matjord för 500 kr dumperslasset. Detta grovplanerade jag ut, gödslade med NPK och fräste
1 svar · 1,9k läst
Oldboy
Oldboy: Jag klipper nästan alltid mer än hälften på våra mattor. Under de 15 år vi bott här kan jag inte se att det har ngn som helst betydelse. Gräset är tätast och växer snabbast på samma ställen år efter år. Antingen har det ingen betydelse alls i praktiken, el så har det bara betydelse om man har en golfgreen. Däremot blir ju klippresultatet snyggare om man klipper lite och ofta,
14 svar · 15,0k läst
mg765
mg765: En handgräsklippare med uppsamlare som du kör över ytan vid behov är en bra lösning på problemet/symptomet. Köp en ordentlig bara, inget Biltema. Eftersom det gula gräset ligger ovanpå gräset så följer det med in i uppsamlaren. Som bonus får gräset en ruggigt fin och jämn yta med skalpell-snitt på grässtråna. Gör så här själv ibland om det regnat en tid och gräset blivit
4 svar · 3,7k läst
elpaco
elpaco: Ta inget skit, de kommer säkert ge dig en vända om att "vad du ser på påsen blah blah blah".
46 svar · 13,7k läst
·
Stefan N
Stefan N: Du kan lika gärna låta det va för har det vart uppgrävt kommer det ändå sjunka framöver och behöva fyllas på.
3 svar · 8,6k läst
pelpet
pelpet: Tack för bra tips, samt hopp om gräset :) Gräsmattan har varit fin förr i tiden, men då fanns det bättre möjligheter att sköta om den. Men kalk + stroller kombi + lite matjord + långsamtväxande gräs låter som ett bra sätt att komma framåt. Jag är ju helt nöjd med halvdan gräsmatta.
6 svar · 5,4k läst
·
svartöra
svartöra: Håller med - det går säkert bra att börja attackera mossan nu. Alltså, - riv och samla upp - ev spruta järnsulfat för att ta kål på återstoden - så gräs och mylla ner/platta till ordentligt - en del extra jord eller toppdress underlättar här - håll fuktigt i ett par veckor - klipp resten av säsongen Gödsel tror jag inte behövs i det här fallet (fröna växer ju på egna
3 svar · 2,9k läst
mekar-anders
mekar-anders: Sått flera hundra kvadratmeter gräs i olika omgångar när jag grävt och så på min stora tomt, även nyetablering på ett ställe och har använt julas frö och även gödsel. Har inget att klaga på. Skulle jag köpa Stroller i rätt mängd till min tomt skulle det kosta 6000spänn :thumbdown:
14 svar · 31,8k läst
·
mexitegel
mexitegel: Justera jorden under tuvorna så du får rätt nivå på dem. Kratta sen ut lite matjord mellan tuvorna och stödså.
1 svar · 6,8k läst
·
HashtagPL400
HashtagPL400: Ser ju rätt fint ut det där tycker jag, men det är svårt att avgöra på en bild :) Rent generellt är det lämpligt att gå på gräset med vertikalskärning/räfsning när det växer snabbt. Vill man vara extra säker på att inte ogräs etablerar sig där man rivit i gräset är det lämpligt att stödså med gräsfrö.
12 svar · 20,2k läst
·
svartöra
svartöra: Låter lovande. Gräs är ju ofta lite långsamt i starten men när det väl etablerat sig efter 1-2 år är problemet närmast att stoppa det från att invadera rabatterna...
24 svar · 20,6k läst
E
Exxi: Japp får köra på kan ju inte bli värre än innan visst ogräs är ju grönare än kala fäckar av jord 😜
6 svar · 4,5k läst
hsd
hsd: Rondup den nya som man stryker på bladen
9 svar · 19,1k läst
·
hevi
hevi: Verdone Extra på flerlitersdunk? Finns det ens?!? Tror du snällt får köpa en massa 1l flaskor om du har en jättegräsmatta Om det inte funkar för dig så får du nog försöka hitta en bulvan i UK som kan studsa en dunk koncentrerat bekämpningsmedel till dig. Så länge du håller dig till konsumentförpackningarna så är det lugnt -jag har beställt från flera olika utan några problem
14 svar · 11,1k läst
·
K
Kingcool: Håller med ovan, använd sedan en av dom tyska sidorna till att beställa allt så kommer du spara några tusenlappar.. Titta på t ex amazon.de och http://www.garden.edingershops.de/
2 svar · 4,0k läst
T
theboppers: Jag var i valet och kvalet, men till slut körde jag ändå hem en skopa jord, lade på en centimeter, hällde på det gräsfrön jag hade kvar och lade sen på markduk. Precis när jag var klar kom regnet, så nu är det bara att vänta och se om det var smart eller inte! Tack iallafall för ditt engagemang!
2 svar · 3,2k läst
K
kebab: Japp, det kommer när det är varmt och vindstilla. Påfallande ofta har det varit nationaldagen de senaste åren ;) Det bästa är att ta dom nu direkt, innan de hinner krypa ner och lägga ägg. Gula hinkar så många som möjligt med vatten i botten + fjärilshåv !!! (Ge ungarna 1 kr styck för dom = bra affär för båda parter ;) ) Dom är väldigt lättfångade, för dom flyger klumpigt
12 svar · 23,3k läst
A
AndersS: Även vi har den i fritidshuset och har sett den som ett ogräs. Så det innebär att vi ska vara rädda om den? Vi har ju annars mängder med blåsippor, vitsippor, gullvivor och nu börjar liljekonvaljer, midsommarblomster, gökärt, med flera andra komma. Lite senare dyker det nattvioler i små grupper. Ursäkta att jag lånade tråden.
4 svar · 22,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.