Hej!
Nu är vårat hus snart klart och vi ska börja anlägga gräsmatta.
Hur ska jag gå tillväga med allt?
Lerjord (gammal åkermark)

Ska man köra med roundup så att allt dör och sen fräsa hela marken och kratta ut så att det blir jämt?
Måste jag toppa med matjord?

Är helt lost när det kommer till gröna fingrar :) tips och trix mottages mer än gärna..


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vår tomt var samma storlek och det var också gammal åkermark. Vi jämnade ut och grovplanerade tomten innan vi lade ut ca 10 cm matjord överallt och sådde gräs.
 
Ni körde inte med roundup först?
Eller skallade ni bara av nån cm så att ogräset försvann? Har du kanske nån prisuppgift på vad erat kalas gick loss på?
 
Nej, vi klippte ner allt med röjsåg innan och märkte aldrig några problem med ogräs efteråt. Har för mig att 10 kubik matjord gick på ca 2000:- inklusive transport och sen var det ett par dagar för en grävare.
 
Så ni rörde inte ytskiktet på eran tomt? Alltså med en jordfräs eller så?
 
Nej, inte mer än att grävarn planerade och jämnade till tomten innan jorden lades ut
 
  • Gilla
Bogge_1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.