R
RHdstrm: Jag tror att fyllnadsmassa och matjord räcker gott.
2 svar · 3,1k läst
R
RHdstrm: Fundera på varför du får mossan att frodas på stället och rätta samtidigt till det. Du kan läsa mer om det på min hemsida och hur du kan göra för att lösa det. Järnsulfat tar som sagt död på mossan men löser inte problemet.
4 svar · 2,6k läst
G-83
G-83: Okej då förstår jag. Hoppas du hittar det du söker.
15 svar · 15,9k läst
P
pelleprognos: [citat] Med den sommaren som var så trivdes inte något gräs där och på flera andra hårt utsatta områden i trädgården. Väldigt mycket gräs dog i den extrema värmen och torkan. Siesta är ganska långsamtväxande och det skulle ta väääldigt lång tid för att överlevande tuvor ska sprida sig i sidled och täcka ytorna, ogräset tar uppenbarligen överhand ist. Det kan nog vara
7 svar · 6,9k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: Precis, underlaget behöver du ordna, oavsett om du vill försöka odla eget gräs från frö, vilket är billigast, men kräver mest jobb. (Typ ta bort ytlagret med mossa och ogräs, fyll på med sand och jord, så frön, täckduk, vattna, vattna, vattna) Gräs på rulle kräver ungefär samma underarbete, du har gott om instruktioner hos säljarna. Men, sen är det bara att rulla ut, vattna,
11 svar · 6,2k läst
P
pelleprognos: [citat] Nää det tror jag inte, något överflöd av vare sig vatten eller näring har det inte varit. Däremot så är dom partierna som jag förbättrat och sått Siestan på extremt utsatta av sol och värme. Vissa dagar i somras blev marken där så varm att man brände fötterna om man stod still barfota där. En möjlig orsak till att gräset inte klarat detta kan däremot vara att det
13 svar · 6,7k läst
M
MagHam: Det finns ett helt spektra mellan riktiga vertikalskärare - och enkla "mossrivare". Köpte själv en begagnad bensindriven skärare för några år sedan, men fick ganska snart byta knivarna som kostade över tusenlappen. Å andra sidan gör den sitt jobb och ger mycket bra resultat. Man får nog börja med att summera hur stor yta och vilka krav man har för att svara på frågan om vad som är
7 svar · 5,5k läst
Happy75smile
Happy75smile: Kan rekommendera dig http://www.olleberg.nu/ Allt beror på vart i lander du bor men tidigast i april skulle jag säga för säkerhetsskull, Viktig och köpa bra gräsfrö är A.O. När jag började förs köpte jag sådan basic gräs frö och de tog inte alls bra och tog tid. förra året testade jag villa sport och wow vilken skillnad och då sådde jag på hösten.
8 svar · 12,7k läst
Happy75smile
Happy75smile: Det som du kan göra är att till våren vertikalskära gräsmattan, kratta upp allt löst gräs sedan häller du i jord och sår du gräsmattan och toppdressa och vattna Att vertikalskära får du delvis bort en viss ogräs och sedan kan du så gräs igen och fylla på med jord övers. vi hade tak arbete förra året där de la container på vår gräsmatta för de fick inte plats med någon
6 svar · 6,4k läst
·
yonna
yonna: Det lönar sig näppe att fixa gräsmattan så länge du har vildsvin i området. De gillar ju din matta eftersom de återkommit. Elstängsel är nödvändigt om du inte ska behöva göra om jobbet.
2 svar · 4,6k läst
C
CIW: Håller med föregående. Maj/juni, vänta tre veckor sedan; Vertikalskär -> stödså -> toppdressa -> vattna.
2 svar · 20,2k läst
elpaco
elpaco: [citat] Om du ändå skall göra annat först så följ de övriga råden och avvakta en sommar. Då får du se om det verkligen behövs. Om det är lokalt vattensjukt så skall du dock åtgärda. Hur blir en fråga om anledning. Ibland räcker det med ett dike på en sida, och ibland måste man tom bygga en brunn och pumpa bort vatten. Eller dränera med slang. Jag skulle isf ta dit en kunnig
7 svar · 10,5k läst
·
Thessa
Thessa: [citat] :D Nja, nu var det ju inte så att jag ska göra iordning gräsmattan utan göra den mindre gropig så barnen kan springa och leka bättre osv och det framförallt en bit ifrån huset, tomten är rätt stor. Ska oxå röja för stigar in i skogen där vi oxå vill vara. Jag är fullt medveten om att huset behöver renoveras. Sen bilden togs har vi gjort en del men vi kommer inte att ta
29 svar · 12,8k läst
·
Bowser
Bowser: Grymt! Tack för tipset!
8 svar · 9,7k läst
elpaco
elpaco: Du skall inte frakta dit lera. Din tomt riskerar bli vattensjuk. Jag skulle fylla på ordentligt med anläggningsjord. Vibbra och vattna ner i omgångar. Men slutligen ha ett ordentligt lager ovanpå stenen. Sedan låta det gå en vinter för att sedan fylla på med minst 20-30 cm fin planteringsjord.
6 svar · 4,1k läst
harry73
harry73: Klippte förra helgen, mest för att få bort löv. Kommer nog göra det minst en gång till innan vintern (eller våren, vad som kommer först). Men syftet blir då inte att klippa gräset
14 svar · 7,4k läst
·
L
Lutte: Jag skulle gödsla till våren med ett mildare gödsel och gå på ett mer kväverikt först då gräset har etablerat sig ordentligt. Eventuella sättningar efter vintern får du ta direkt efter tjälen för då kommer dom fläckarna inte ligga långt bakom resterande gräs.
28 svar · 3,8k läst
·
4integration
4integration: Tack för alla svar! Då jag har fått ~6 kubik jord och håller på att portionera ut detta, är ännu inte klar och veckan går åt med födelsedag när sonen fyller "byxis" osv osv så inser jag att det kan ta 1-2 veckor till sådd. Så jag tror jag lika gärna väntar till våren att så - vi är inte så beroende av gräsmattan. "Byxis" sitter helst vid datorn och snart på moppen och husse
13 svar · 4,7k läst
·
K
Knallskalle: [citat] H [citat] Jag tror du har rätt i svavelgul slöjskivling. Konstigt, jag fick inget erbjudande att skicka in bild. Sa att jag kunde göra det innan vi kom fram till att det var för liten bit för att göra skada. [bild]
10 svar · 7,1k läst
·
R
rävlyan: Ser lite malätet ut , men skam den som ger sig , vad är det för jord och vet du var den kom från , är nog mycket frön i den från allsköns blommor och blader , du ska inte fräsa , då kommer alla ev. ogräsrötter att bli nya plantor tänker du toppa på ett lager så gör det , sen så , gärna med en stroller ( låna av granne ) 3 varv på längden och tvären , det gäller att få så
2 svar · 3,3k läst
·
tensiden
tensiden: Nu är väl den här ytan i största laget, men när jag lagar någorlunda stora partier gräs i min gräsmatta lägger jag alltid fiberduk över. Detta just för att tillåta mig att slarva med bevattning lite. Framförallt under sommarmånaderna. Nu på hösten spelar det mindre roll.
38 svar · 6,7k läst
K
Kallebo: Vår matjord såg likadan ut. Gick och plockade upp flera skottkärror med sten innan vi sådde gräs
5 svar · 1,5k läst
·
P
pleqtiz: När jag läser detta så far mina tankar till en liten film jag såg på instagram igår.. sök på monster green lawn så får ni se hur jänkarna löst detta :seenoevil:
12 svar · 12,9k läst
useless
useless: Det behövs betydligt mer information för att kunna ge ett vettigt svar... Vad är det för hus? Hyreshus, bostadsrätt, villa? Vad är det för material och konstruktion på balkongen? Vad finns under?
7 svar · 6,4k läst
mg765
mg765: Jag ser inga problem med att släppa ut robotgräsklipparen nu. Kör med högt klippläge (6 cm) nu första veckorna så du inte stressar gräset när det är lite extra känsligt.
1 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Dicotex tar kål på det där, enda räddningen nu när stroller kombi plus inte säljs längre. https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html Stora tråden om MCPA finns här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
1 svar · 2,8k läst
·
H
Husbyggarhasse: Oj mitt första inlägg, tack för trevlig och saklig respons. Fram med krattan då bara! tack för att ni tog er tid att svara!
4 svar · 8,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: [citat] Faktiskt det jag är mest sugen på, och sedan en robot. Men alla förb... stubbar måste ju bort först :(
9 svar · 4,5k läst
·
R
rävlyan: Sandjord i botten håller inte fukten så bra Gräv ur 20 -30 cm eller om du tänker fylla upp , är det lite sten kvar gör det inget , sen ser du dig omkring där dom schaktar för nytt hus , dom brukar vilja bli av med massorna gratis med ev kanske transportkostnad , du ska ha fyllningsjord i botten , den består av lera och annan jord , över det ska det vara vanlig gräsmattejord , ingen
1 svar · 3,8k läst
·
R
rävlyan: [citat] Har en fläck efter en vattenläcka och grävning , toppade med jord ca 3 -4 cm , drog med en stroller 4 ggr kor och tvärs myllade ner med kratta , plattade till och vattnade dyngsurt och pyttsar på lite när jag ser att det vill torka på ytan . Har fungerat bra på andra ställen på tomten
6 svar · 3,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.