P
pelleprognos: Min gräsmatta klarade sig trist nog inget vidare kan jag nu konstatera. Vissa partier är väldigt utsatta och gräset har alltid haft svårt där. Dessa partier har jag genom åren försökt att åtgärda genom att ha grävt bort ca 2 dm jord och sedan jordförbättrat med mycket torv/kompostjord. Vid återsådd så har jag valt gräs som ska vara tåligt för sol och torka vilket har fungerat
37 svar · 9,0k läst
·
elpaco
elpaco: Jag tror som Anna och Rabies. Alltså att det kuvade gräset har lämnat plats till det tåligt växande ogräset. Spinner vidare - jag tror mycket väl att en gräsklippare kan flytta över ogräs mellan tomter, men för att det skall ”explodera” krävs ett antal växtcykler och att det finns mycket frön. Om fröna kom från grannen borde du se en först försiktig ökning och säkert en
26 svar · 8,5k läst
Micro553
Micro553: Bytte till en Gardena startpunkt. Blev för mycket spänn i slangen. Allt är tätt och tipset är att använda loctite om man har problem. Jag tog en sort som kan lossas. Tråkigt om man ej får bort om en ventil skulle haverera.
161 svar · 21,0k läst
·
ricebridge
ricebridge: Bespruta inte, det är bara dumt. En viss mängd ogräs kommer alltid att finnas i gräsmattan. Håller man gräsmattan klippt så hålls ogräset undan (och en del sorter dör ut av att ständigt bli klippta). Gräsfrön sås bäst nu till hösten. Så ut, mylla över, och låt naturen ha sin gång. Klipp framåt våren när det har växt till sig lite.
6 svar · 2,8k läst
·
harry73
harry73: Att gräsmattan öht växte i år är ett under och bevisar hur mycket du vattnade gräset.
3 svar · 1,8k läst
P
Pilis: [citat] I mitt föräldrahem så jämnade man ut gräsmattan med schaktmassor när huset byggdes. Schaktmassorna som användes innehöll mycket stenar/betong. Vårt problem är att efter några år så sätter/rör sig marken som medfört att gräsmattan blir ojämn. Detta har medfört att vi behövt jämna ut gräsmattan med några års mellanrum. Däremot så är det inga problem att få en bra
7 svar · 8,1k läst
·
A
AndersS: Korpen är riktigt bra när man stöter på sten.
29 svar · 13,4k läst
·
Östlund
Östlund: Hej, jag håller på för fullt att stödså och bättra min gräsmatta. Har nu en grässort från Weibull som jag tror heter Parad. Den sälj iaf ind inte längre. Men det är en väldigt mjuk matta, med mörkt fint gräs. Dock så har jag märkt att den är lite känslig mot slitage, hund, barn lek mm :) Så jag bestämde mig för att stödså med Weibulls extra green, när jag Vertikalskärare
0 svar · 2,4k läst
Östlund
Östlund: Stora delar av min gräsmatta ser ut så som på dina bilder. Mängder med dött gräs ligger som en tät matta och nästan hindrar nya strån att komma upp. Jag har nu i dagarna krattat mattan hårt med en hård kratta, och tagit reda på dom mängder dött gräs revs upp.. Detta för att ge mattan mer syre och ljus. I vår ska jag Vertikalskärare, men detta får duga tills vidare :)
26 svar · 11,3k läst
·
Östlund
Östlund: Är svackorna på några cm så är nog gräsmattejord att föredra. Dressjord är mer för att kamma ner mellan stråna, och inte direkt bygga upp..
2 svar · 1,3k läst
K
Karin Å: Ok, är det något man behöver bekymra sig över eller går det bort av sig själv? Gräsmattan är ju jättetorr efter sommaren och förmodligen även näringsfattig, kan det bero på det?
2 svar · 2,4k läst
·
elpaco
elpaco: Grunden för vertikalskärning är att gräset är välmående i god tillväxt. Jag antar att det besvarar din fråga? :)
2 svar · 1,5k läst
Staffans2000
Staffans2000: Den absolut bästa lösningen är att snitta upp vanliga fyrtums markavloppsrör. Använd en vinkelslip med slipskiva. Snitta tvärs röret och lämna den nedra tredjedelen intakt. På så vis finns det inga hål i botten, och vatten som sipprat in i röret kan därför inte läcka ut någon annanstans. Dessutom är det mycket mindre risk att dräneringen täpps igen. Med fördel färlängs
2 svar · 2,4k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Det där låter nog lite mera effektivt än mina kopparspikar. Jag ska prova på ett ställe till där jag har tagit ner ett äppelträd som mera låg ner efter backen. Det är tråkigt med att ta ner det som någon själ för länge sedan tidigare planterat, men då det inte längre ger något än rivsår på ryggen då man klipper gräset, så är det lika bra att göra om den gamla
26 svar · 21,5k läst
elpaco
elpaco: [citat] Det vore riktigt illa. Informationen tillhör inte dig längre, utan BH och alla som använde sajten. Dessutom får du ändå räkna med att allt du skriver någonstans överhuvudtaget, utanför din egna dator, är publicerat för alla för all framtid. Och sökbart. Det finns sajter (tex waybackengine) som hela tiden läser av och dokumenterar stora webbplatser.
11 svar · 4,2k läst
·
S
Seet: Hehe nej det kan nog vara en dålig idé! :D
8 svar · 3,1k läst
elpaco
elpaco: [citat] Ja det är ju en hederssak för leverantör, men nog snudd på omöjligt att vinna strid om juridiskt. Vad gäller för ”matjord”? Man måste nog fråga i förväg.
5 svar · 3,5k läst
·
elpaco
elpaco: En normal matta har ju först anläggningsjord och sedan gärna 20-30cm åkerjord. Du kommer få set extremt snabbdränerat!
3 svar · 4,4k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Hur har det gått?
4 svar · 2,5k läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag tror också att det vore nyttigt. Vilken modell har ni tänkt köpa?
2 svar · 3,7k läst
hevi
hevi: [citat] Nu känns det lite som att du helt plötsligt glömt bort att diskussionen vi haft senaste sidorna handlar om påståendet att man inte behöver anväda en gödning med mindre N i förhållande till P och K på vår och höst -där jag hävdade att det helt enkelt inte finns några belägg för att det skulle behövas i nordiska klimat! Artikeln du refererar till säger exakt just det:
51 svar · 22,1k läst
·
F
fsn: Hålla lite koll på höjder typ...
1 svar · 851 läst
T
TottoGBG: För att det är en jävla skillnad på gräs. Vissa mår bra av att klippas, andra dåligt. För övrigt är jag inte säker på att det som TS har att hantera är att betrakta som gräsmatta. Alltså, klippa flitigt och se om det går att göra gräsmatta av den, eller om den måste läggas om. Typ.
10 svar · 10,8k läst
F
fsn: [citat] Om du undrar så är det precis lika fnasigt och obehagligt att gå på som solbränt gräs.
16 svar · 13,1k läst
·
J
Janne82: Hej! Lånar tråden lite då jag har samma problem, gräsmattan är superfin förutom i en liten backe där det blir gult och fult superfort. Om man skulle köpa gräsfröna som förelås i tråden, hur går man tillväga för att så dom? Kanske är en superdum fråga men flyttade till hus för ett par veckor sedan och bodde i lägenhet innan dess :)
4 svar · 4,6k läst
Joaquin
Joaquin: Jag är lite rädd för att det bara finns en lösning, och den vill nog varken du eller jag höra/göra. :sweat:
3 svar · 2,8k läst
·
H
Hantlangaren: Hej Jag har två små gräsplättar på framsidan av huset som jag vill bevattna automatiskt. [bild] Huset är uppe i bilden och det svarta strecket är ett staket, cirkeln är vattenutkastens placering. Totala gräsytan är ca 35 kvm. Jag vill helst inte gräva ner någonting i gräsmattan utan ha den fri. Vad tror ni om att dra en vattenslang runt gräsmattan och sedan sätta munstycken på
0 svar · 1,3k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Om jorden är för kompakt kan man lägga på torv och sand över hela ytan och sedan arbeta ner det i gräsmattan med jordfräs. Så nytt gräs eller rulla ut
10 svar · 5,7k läst
·
D
Daniel 109: Ja det är det.
4 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.