Gräsmatta
icho: Köp en billig lång betongborr och börja göra en massa hål och vattna. Gick förövrigt över 30m2 av våran gräsmatta idag där det bara är hårt lerjord och allt regn ligger kvar som en bassäng... gjorde hål med ca 5-10cm mellanrum , ca 30cm djupa över hela ytan.
Peter2400: Min erfarenhet är att stenarna inte ställer till det så mycket, på med mer gräsfrö och så mycket toppdress du orkar köpa, och vattna, så kommer det bli bra. Jag gillar den här dressen, billig och bra. https://www.byggmax.se/gr%C3%A4smattedress-p151211
Vermilion: [citat] Attans var för snabb, beställde från ebay och gick miste om drygt 100 kr :D Kan alltid försöka få säljaren att gå med på att avbryta köpet.
Åsa Lund: Det där brända ser ut som om någon tappat konstgödsel
Daniel 109: Någon typ av sten. Kullersten med gräs mellan blir något mellanting.
BirgitS: All växtlighet dör utan ljus, men det kan ta två somrar. Det är ju inte ovanligt att luftburna frön gror mellan stenar. Hur går det att rensa bort sånt?
rampante: Hur ser det ut nu i vår med din gräsmatta? Håller ju på med liknande "projekt" med att försöka få igång gräsmattan...
skidaren: Någon som har tips på återförsäljare av färdig gräsmatta på rulle i norra Stockholm eller Norrtäljeområdet? Helst för egen avhämtning.
Pappa1986: Vi har massa sånt bland rabatterna. Rosa, små fina blommor blir det. Ogräs? Örtväxt kallar vi den ;)
Luxen: Tack för svaren. Jag frågade igår kväll och det visade sig inte bli rullgräs direkt på detta utan det krattas just nu och kommer läggas ett lager matjord också innan rullarna kommer. (y)
Johan Gunverth: Ingen sten i min när jag la ut 92m3 medelst handskyffling för 10 år sedan. Däremot enstaka små, små glasbitar som jag förstår de har rått bot på nu. Ingen sten i deras övriga jordprodukter heller. Du får däremot räkna med att det växer upp enstaka tomatplantor (!) eftersom dessa fröer inte förmultnar i komposteringsprocessen.
JeLö: Lutar mer och mer åt att byta ut hela, eller hela på baksidan. Framsidan är där än så länge så pass lite att man enkelt borde kunna få ordning på det. Gräver jag upp varje planta för sig där det är som värst kommer där ändå inte finnas något kvar.
Maxwells demon: Nu förstår jag inte? :) Är inte mycket ogräs alls. Gräsmattan skiftar i olika nyanser och det är inte av ogräs. Det verkar vara nytt och yngre gräs som har ljusare färg. Undrade när man kan förvänta sig den "slutgiltiga" färgen träda fram.
Abies koreana: Varför vill du lägga grus på uppfarten? Grus i den vackra naturmiljön blir en sådan avvikelse så det kommer att lysa lång väg. Stugan, tallarna och miljön i övrigt ger ett så tjusigt och harmoniskt intryck, allt passar ihop - men inte gruset. Ett annat alternativ om du vill markera infarten vore att sätta på täckbark som inte avviker från miljön i övrigt och då slipper du också
hevi: Bara en liten spaning; det här med så kallad "höstgödning" av gräsmattor är enligt mig någon stans emellan ett missförstånd (alla kan göra misstag, eller hur?!) och medveten desinformation från förslagna tillverkare av diverse gräsprodukter. Om man är lite sund i huvudet och resonerar runt vad forskningen säger om det som internationellt benämns som "cool season grass", dvs det vi
Maxwells demon: Min renovering efter jag skalade bort den gamla gräsmattan. 1. 10-20 cm gräsmattejord 2. Jämna till med kratta och hemgjord "raka". 3. Slätvält 4. Upp och ned vänd pall med rep som drogs runt för att jämna till. 5. Ännu mer slätvält 6. Grundgödsel 4kg / 100m2 Yara ProMagna 11-5-18 7. Gräsfrön 1kg / 20-30 m2 8 Gallervält med tyngder 9. Gallervält med tyngder 10.Gallervält med
polarsson: Hej, Det finns många olika gödsel speciellt för gräsmattor; algomin, weibul super gramino, YaraMila, etc etc. Det skiljer en lite i innehåll men det skiljer ffa i pris. Känner ni till någon sammanställning av de olika gödselsorterna? Hur går era tankar när ni väljer sort? Tack!
blavitt81: Vi bor i Lilla Edet och skall anlägga gräsmatta så vi behöver omkring 50-75 ton matjord. Har Ni någon bra tips på vart man kan köpa detta, gärna prisvärt med bra kvalité?
Anonymiserad 122206: [citat] Vi har en sån till vår lilla tomt, den gör det den måste, men inte ett dugg mer.
louksor: Här finns mycket att läsa: https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
AndersS: Pratade med en trädgårdsmästare om åtgärd av gräsmattor efter förra årets torka. Rådet jag fick var att ta det lugnt, vi börjar för tidigt och gör ofta mera än vad som behövs på våren. Det som krävs är värme, inte enbart på dagen med sol utan att de kalla nätterna försvinner som växter kan reagera på, dvs jorden får viss temperatur och stabilare dygnstemperaturer, samt
Ingarö2019: [citat] Tack men hjälpte inte. Tror mer åt så nästan inte spridaren poppar upp men ändå samma fel.
Hinken74: [citat] Tack för snabbt och positivt svar!
TottoGBG: [citat] Möjligen en tomt med för många nivåer.Det lär dröja innan robotarna lär sig gå i trappor. För övrigt har jag alltid gillat handjagare, även om jag inte är överdrivet förtjust i gräsmattor men handjagare klipper så snyggt och är så lätta att hantera och kostar just inget i inköp och ännu mindre i underhåll. Kort sagt, den perfekta klipparen för små ytor, under 400