12 770 läst ·
8 svar
13k läst
8 svar
Kan man sprida ut gräsfrö nu eller ska man vänta till våren?
Vi har dränerat runt huset och stora delar av vår gräsmatta blev förstörd av maskiner. Jag har beställt ny jord och gjort i ordning för grässådd. Ska jag sprida ut gräsfröna redan nu eller ska jag vänta till våren? Tänkte att om jag lägger ut dem nu så kommer de igång när det blir varmt igen till våren? Eller dör de under vintern? Bor i Stockholm
Vi sådde för en lite mer än en månad sedan i Skåne och det har växt till sig nu. Jag kollade upp lite då, och det behöver nog vara ca 10 grader varmt för att det ska gro ordentligt, så jag skulle säga att det är för sent på året. Sprida ut gräsfrö är varken jobbigt eller särskilt dyrt, så du kan ju testa. I värsta fall händer ingenting. I bästa fall har du i vart fall lite grönt till våren. I vilket fall som helst kommer du behöva sprida igen när värmen kommer och inte kunna gå på gräsmattan på ett tag.
Att så I september är bättre än april, ialla fall om man har skånskt eller västkustklimat.
Gröna hinner gro, det är ofta fuktigare/blötare innan vintern. När värmen kommer sparar man in hela groningstiden i slutet av mars/april så är gräset igång direkt.
Det är ofta torrare på våren jmfrt med hösten.
Gröna hinner gro, det är ofta fuktigare/blötare innan vintern. När värmen kommer sparar man in hela groningstiden i slutet av mars/april så är gräset igång direkt.
Det är ofta torrare på våren jmfrt med hösten.
Det är bara att så frön och komplettera vid behov.
bättre att det blir lite grönt så fort som möjligt.
Gräsfrön kostar inte så mycket och du får en gräsmatta snabbare.
Vi sår frön oavsett årstid när vi grävt hos kund och kompletterar vid behov när det blir varmare.
bättre att det blir lite grönt så fort som möjligt.
Gräsfrön kostar inte så mycket och du får en gräsmatta snabbare.
Vi sår frön oavsett årstid när vi grävt hos kund och kompletterar vid behov när det blir varmare.
De ruttnar...A AnnaCharlotta skrev:Vi har dränerat runt huset och stora delar av vår gräsmatta blev förstörd av maskiner. Jag har beställt ny jord och gjort i ordning för grässådd. Ska jag sprida ut gräsfröna redan nu eller ska jag vänta till våren? Tänkte att om jag lägger ut dem nu så kommer de igång när det blir varmt igen till våren? Eller dör de under vintern? Bor i Stockholm
När det blir lite varmare kan du förgro fröna innomhus och sedan mylla ner de. Lägg dem i blöt i 48 timmar.
Redigerat:
Jag skulle vänta till att jordens temperatur är minst 4 grader och det inte finns risk för en köldknäpp som tar död på eventuell grodd. Det är skillnad på frö och frö också. Välj något av kvalitet och som gror vid låg temperatur om du vill komma igång tidigt men jag tror som sagt att tålamod är viktigast just nu.
Kan rekommendera dig http://www.olleberg.nu/
Allt beror på vart i lander du bor men tidigast i april skulle jag säga för säkerhetsskull,
Viktig och köpa bra gräsfrö är A.O. När jag började förs köpte jag sådan basic gräs frö och de tog inte alls bra och tog tid. förra året testade jag villa sport och wow vilken skillnad och då sådde jag på hösten.
Allt beror på vart i lander du bor men tidigast i april skulle jag säga för säkerhetsskull,
Viktig och köpa bra gräsfrö är A.O. När jag började förs köpte jag sådan basic gräs frö och de tog inte alls bra och tog tid. förra året testade jag villa sport och wow vilken skillnad och då sådde jag på hösten.
Klicka här för att svara