Gräsmatta
useless: Det verkar finnas en uppsjö av modeller, men så här står det iallafall i den installationsmanual jag hittar: [bild] [bild] Det kan, som sagt var, behövas göras några gånger för att få ut allt syre som följer med vattnet när man fyller ett nytt system.
trähandtag: Noterar samma sak i delar av gräsmattan att en massa nävor etablerat sig. Är ganska lätt att manuellt ta bort. Längs med vägarna här i Skåne var det alldeles fullt av dem för några veckor sedan, med ett rosa, lila skimmer. Vackert, men inte i min gräsmatta.
mg765: Jag vet inte om det finns någon generell rekommendation på klipphöjd på ängsgröe och rödsvingel men jag brukar säga så lågt som möjligt utan att duka under för den kommande sommartorkan. Ju högre ju tåligare blir gräsmattan och mer motståndskraftigt mot ogräs. Beroende på hur bra förutsättningar din gräsmatta har i form av jord så brukar 4-4.5 cm vara lagom. Min gräsmatta
BirgitS: Tistlar kan ha rötter som är kring 50 cm långa så man får inte bort de rötterna genom att gå igenom de översta 20 cm så det kan vara bra att gräva bort åtminstone de största tistelplantorna först. Annars kan man täcka hela ytan med svart ogenomskinlig plast i två somrar så brukar allt ogräs dö.
rutberg: [citat] Ja men där någonstans lade jag ambitionsnivån. Jag hoppar in lite senare med en uppdatering.
lundsbo: [citat] Weibulls Norr eller om Skånefrö har någon liknande blandning.
lundsbo: [citat] Den vanligaste vägen för ogräset till gräsmattan är via luften. Den vanligaste orsaken till att gräsfrön inte gror är att de fått torka ut och att man misslyckats med att hålla såbädden fuktig (vilket är en utmaning ffa på vår/sommar om man inte täcker med fiberduk). Vad har du sått med för gräs? Gräsfrö har ytterst låga krav på näring för att gro, de gror till
Sockerhög: Vår granne gjorde likadant för ett par somrar sen. Hon hade fått tag på ett par säckar supergödningsmedel "Fert-i-Lazer" billigt från Rusta och gödslade på av bara den under en hel dag. På kvällen kom det ett skyfall. Vi tror att vi så här i efterhand hörde skrik på natten, men vi är naturligtvis inte säkra eftersom det hade varit grillkväll med pilkastning. Dagen efter stod
Mad_Man: Nu är det ett intressant läge. Hälften av fröna har börjat att gro, hälften inte. Och i natt var det frost, kanske även frost den kommande natten.
Mekplatsen: [citat] Ca 100kvm och helst inte sten/grus/plattor då marken är ojämn på den delen av tomten. Finns enstaka träd samt en hel del större sten på den tilltänkta ytan. [citat] Funderade också på presenningar eller liknande, men det känns inte som ett hållbart/ekonomiskt alternativ i längden.
Egzonkrasniqi: Jag undrar om någon möjligtvis vet om konstgräset Arizona från Hornbach är bra? Jag ska ha det på en del av trädgården. Jag har förberett med markduk, makadam samt stenmjöl. Men är det någon som vet hur länge den håller?
topmount: En gräsmatta sen 73 är troligen allt för kompakt och mår inte dåligt av luftning oavsett så du har inget att förlora. Köp några säckar jord och fyll upp hålen så fördelas vattnet jämnare (mindre problem)
TreeView: Kan ju faktiskt testa att förgro dom i skottkärran först, för att vara säker på att de är porenta. Tack för hjälpen
RHdstrm: [citat] Ja, ganska så säkert kommer den att ta skada av det på kort sikt. Det är kvävekulorna som är för starka och ställer bränner gräset.
Linus7288: Tack för svar! Ni verkar iaf rörande överens om att jord inte behövs.
mothership: Min gräsmatta såg ut så där på ett 0,5 kvm stort parti - där jag tappade gödsel. Glömde vattna extra där :D Du får väl toppdressa med lite jord nu och sen slänga på lite frön.
olofh: Yes. Struntade i att slänga ut gödning pga har för mig att jag läst det ska bra minst 5plus o inga frostnätter. Men nu till helgen ska ju värmen komma
Oldboy: Vi har hyfsat tung lerjord. På sina ställen verkar det som att det är rena blåleran på några m2. Då kan det bli som TS beskriver. Ständigt blött. Kan testas genom att göra som harry73 föreslog, fast först bara fylla hålet med vatten, och ta tiden det tar att dränera bort. Helst då också att göra samma sak samtidigt på ett bra ställe på gräsmattan, bara för att verifiera ev
mg765: Loredo Quattro eller andra selektiva ogräsmedel enligt MCPA-tråden kommer inte fungera. Jag skulle ta en liten smal handspade och grävt upp tuvorna. Sedan kastat i lite gräsfrön blandat i toppdress i och runt hålet. Även om det är hundratals tuvor så är insatsen relativt liten om problemet kan lösas på det viset. Det är värre med t.ex vitgröe som fröar av sig i oändlighet och
knipo: Jag brukar hjälpa till på idrottsplatsen där ungarna spelar fotboll. På vårarna läggs det en sorts markväv över hela planen i växtperiodens början. När vi drar bort den väven är det en enorm skillnad på gräset som varit under duken o det som av någon anledning kommit utanför. Gräset under väven är mycket frodigare, grönare o högre jämfört med det andra. Så att täcka
kenneth5828: Gräskanter höjs om man sopar eller ej, naturens gång.
Kendobendo: Märkligt, för mig var det precis tvärtom. Där jag inte sådde i september ser det för tråkigt ut. Jag håller på att lägga ut dressjord och så nytt. Har även kört loss hårt med vertikalskäraren. Bifogar en bild på hur de ser ut hos mig. Nu är det iofs avkört med vertikalskärare och hela paketet också. Så de är väl svårt att få en bild på hur de såg ut innan. :)
BirgitS: Välkommen till forumet! Loredo Quattro och andra gifter för gräsmattan diskuteras i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/ På sidan 3 skriver någon att hen har beställt.