Gräsmatta
hevi: [citat] Hur var vintern? Var det mycket töväder och sedan frös på? Det är jättesvårt att säkert säga vad som hänt, men det ser mer ut som isbränna, tycker jag, dvs att vatten fryser till som ett lock över gräsmattan och kväver den. Nysått är ju generellt känsligare än etablerad gräsmatta så det kan förklara att bara de nysådda delarna drabbats. Nu vet jag inte hur stor yta
Fluxor: [citat] Jag gissar på att det inte gör någon skillnad den korta biten det handlar om här (~10m på en slinga som mäter 700m). Sträckan i fråga är bara en transportsträcka, inte för värmens skull...
mxjolle: Fick en del av dessa vid stödsådd förra året (eller om det var året innan dess) Jag ryckte upp dem lite försiktigt och klappade tillbaka jorden lite försiktigt. Mest för att ogräset inte skulle få fäste. Just detta ogräs skulle man även kunna rycka upp när gräsmattan vuxit till sig. Den kväver inte gräset på samma sätt som andra blad-ogräs gör.
halper: Jag tror 15-kilospåsarna är fjolårets utgåva. Så förstod jag det i alla fall. På de nyare står det 13 kg, om jag förstår rätt. De hade uppdaterat på hemsidan när jag köpte en påse i affären. Stod 15 kg på den men vägde den inte. Jag är godtrogen :)
13th Marine: För den som inte kan blommor på danska så är det maskrosor som det talas om. Gällande vad larverna är kan jag inte hjälpa till tyvärr.
halper: Är väl bara att slänga på mer om det bryts ner? Om det nu inte ska fyllas upp flera decimeter
Anton87: Hej alla och tack för svaret. Trädgården i sig är relativ stor, mer eller mindre hela trädgården kommer vi nog få göra något med men vi kommer som ni säger avvakta på majoriteten och känna efter. Det område som jag tagit bild på känner vi dock att vi skulle vilja ha gräsmatta, kanske sparar en hörna för någon framtida förråd etc. Jag är osäker på orsaken till varför det
trähandtag: Jag vet inte hur sandbolagen verkligen gör? Kan det vara så att man naturligt, som johan gunverth antydde, har en siktkurvan som bryter naturligt vid ca 0,2 mm, dvs det sker ingen siktning av leren Har för egen del köpt sanden där vissa delar varit som att krama en snöboll, dvs innehållit en del ler.
AndersS: Förr brukade jag för snabbverkande köra lite kalksalpeter eller annan kväverik gödsel. Idag kör jag "organiskt", enkelt bara att skicka ut då det inte är känsligt med att det måste komma vatten och och ofta lite mera långtidsverkande, men är inte lika engagerad i gräsmattan längre det har avtagit med tiden och den sommartorka som dykt upp de senaste åren, vägrar dricksvatten till
TH885: Är väl ganska vanligt med nyproduktion då fyllnadsmassor lämnas kvar och sen sprinklas det lite matjord ovanpå. För att få en fungerande gräsmatta behöver du minst 20 cm matjord. Absolut minimum är 10 cm men då kommer den aldrig bli fin och vara extremt torkkänslig.
halper: [citat] Ogräs är sådant som växer där man inte vill ha det, så om det är ogräs eller inte bestämmer du. (I min gräsmatta är de definitivt ogräs!) Dicotex lär ta död på dem.
Tinototem: [citat] Har själv ingen gräsklippare men börjat reka av området för när husbygget är klart. Mitt tips är att överväga den nya Husqvarna Automower 405X som jag tror har många mer funktioner och är inte så mycket dyrare. Men kanske är att din tomt är för stor.
1977bjorn: Kan inte så mycket om dränering, men denna text var ganska informativ: https://dränering.info/draneringsror/ Verkar vara 10cm per 20 meter i lutning iaf...
lochlomond: Hej, försöker rädda våren leråker gräsmatta som har blivit förstörda efter dräneringsarbete. För att börjar med tänker jag dressa med dressgrus / grov dresssand, och fräsa ner det på visa ställen. men har svart att hitta vart man kan köpa dressgrus / dresssand i Stockholms område? Någon som har tips? Har googlat rund och tittat på mölnsätra, snabgruss, mm men hittar inte
fredrik.johansson: Det beror på vad som finns under gruset och hur bra gräsmatta du vill ha. Är det bara ett tunt lager grus och jord under kanske det duger att vända ner gruset i jorden och lägga ny jord ovanpå. Ligger det ett riktigt bärlager under gruset och plattorna så blir det ingen fin gräsmatta. Ett 5 cm lager jord gror säkert gräset i, men så fort det blir lite torka gulnar det nog.
Paul_B: Ja vi fick samma "problem" men det är på grund av att man har lerjord. Har man sandjord har man inte sådana höga. Men, när jag startade robot gräsklipparen, insåg jag ett annat problem. Det var så guppig att stöttsensor aktiverades hela tiden så att den gick runt i cirklar. Så nu är det ett stort jobb att försöka jämna till allt så att jag kan få gräset klippt! Är det någon
Nicktim: [citat] Ja det är ju skönheten med bygglov. Ja det låter ju klokt. Själva står vi i en färdig konstruktion utan vatten draget till annat än vanlig fasadutkastare. Skickade precis iväg ritning till leverantör för beräkning vad som behövs
mxjolle: Grovåterställ bara och avvakta. Jag hade försökt vänta till hösten eller iallafall sensommaren. Dels får det ligga till sig lite och sen har gräset större chans att lyckas. Nu är det för kallt och när väl värmen kommer så är det lätt hänt att det blir för torrt och desto mer ogräs. Vi jämnade ut trädgården på hösten och sådde på våren. Såhär i backspegeln skulle vi
TuXy: [citat] Det viktiga är att se till hur packat underlaget är. Är det packat tränger heller inte vatten ner, men jag upplever det som att jorden förbättras med tiden också under vinter och att maskarna bidrar till viss del. Så har du inte allt för packat jord går det att rensa den som är oxh fylla på. Men är den för packad får man blanda upp den istället. En bild kan säkert ge
tompalito: Så, då har vi skyfflat ut 24 kubik matjord. Tar typ 8-9 timmar på 3 personer, två skottkärror. Nu blir det till att avnjuta en kall lager
Alfredo: Vill du testa en enkel metod så gödsla ett par tre gånger under vår/sommar med vanlig NPK, klipp regelbundet och vattna under eventuella utdragna torrperioder. En gräsmatta kan "självläka" rätt fantastiskt med lite tur.
byron v2: [citat] Klart man kan vertikalskära eller mossriva sin gräsmatta. Ingen fara alls att det sprider sig av det. Gammal myt. Gör såhär. 1. Mossriv ordentligt. 2. Vertikalskär 3. Dressa med jord och hönsgödsel blandat. 4. Kratta ut fint lager. 5. Stödså. Sen blir det topoftheline
byron v2: En rätt lång tråd om gräs. Många bra förslag, men man får inte glömma VATTEN. MITT TIPS Vertikalskär så djupt du kan. Dressa och stödså. Sen hönsgödsel och vattna på så mycket du kan. Sommaren 2018, släppte jag på 130 m3, 2019 100m3. 2020 var det inget vattnade i juli så blev bara 30 m3
mojjen: har en avant som på bilden, ((Eller min far har en som jag oarkerat hos mig sen 3år) Har sparat ryggen mpnga gånger om. Kanon bra tips med stegen för att fördela jorden. Har haft lite funderingar hur jag skall jämna ut inflr en nyanlagd tomtbit [citat]
halper: Om högarna är små och lite vulkanliknande skulle jag gissa på maskar. Bra tecken på att det är liv i jorden (vilket du vill ha på lång sikt) men ser tråkigt ut, särskilt på höst och vår när det blir leriga fläckar. För det mesta återhämtar det sig ganska bra om det inte är extremt men man kan förstås också skvätta på lite gräsfrön i samband med att man borsta/räfsar ut
Grundel22: [bild] [bild] Våran baksida har en tendens att bli såhär vid regn. Samlas vatten på som på bilden. Ett av problemet är att vi bor som nr 2 från en höjd som sluttar ner mot sjön. Spöades sluttar våran gräsmatta lite snett mot huset på denna sidan av huset. Materialet 25-30cm under matjorden består av kompakt lera. enligt bilden: Röd linje är slutningens riktning. Gul linje är ett