B
byggar_anders: Tack för alla tips. Jag köpte dressjord och gräsfrön för renovering och lade på den lilla ytan (sista bilden) idag. Provar med denna först och fortsätter med övrig yta till våren om resultatet blir ok.
6 svar · 2,9k läst
·
T
Anonymiserad 238506: [citat] Vi hade en liknade gräsmatta när vi flyttade in 50% tuvor och 50% mossa. Så här löste vi de. Vertikalskär gräsmattan höger-vänster och sen upp-ner (du kan slippa uppsamlaren)Tror vi landade på 20+ svarta sopsäckar. [bild] [bild] Sen ut med toppdress+gräsfrön (använde Skånefrö) Vattna 10 min 4 gånger om dagen. Kanske använd annan spridare :D [bild] 20 dagar senare [bild]
3 svar · 1,9k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Eftersom kvävehalten är ungefär som kalksalpeter så kan man använda samma dosering. Yara föreslår 2-4 gånger med 2-3 kg kalksalpeter per 100 m2 under försommar/sommar. Eftersom densiteten på Add Blue ligger nära vattens så betyder det 2-3 l Add Blue per 100 kvm. Sen ska det ju späs till något som kan doseras med vattenkanna. Förslag: 100 l lösning per 100 kvm. Kör man
17 svar · 28,4k läst
A
Anders Westman: Testa detta
1 svar · 10,0k läst
·
krillek
krillek: [citat] Atamon vet jag inte, men kväverik gödsel och vattning har funkat på min gamla gräsmatta. Fattar för övrigt inte helt meningslösa svar som bara ifrågasätter frågan snarare än att hjälpa till...
5 svar · 2,5k läst
·
Q
Qaniel: Rolig fråga! Enligt den här sidan så ska det gå men jag skulle höra med din Husqvarna återförsäljare. https://www.liljekvists.com/vanliga-fragor-om-robotgrasklippare/
1 svar · 2,5k läst
·
Z
z_bumbi: Rötterna bryts ner och den processen kräver kväve. På sikt får du en bättre jord pga högre halt av mull/kol men just nu behöver du antagligen sprida ut lite gödslad jord. Till våren kan du lägga på stallgödsel eller 50/50 stallgödsel och jord.
3 svar · 2,8k läst
·
M
m@nge: [citat] Kör på, det smälte relativt fort.
36 svar · 10,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Tråkigt. Jag kom aldrig så långt förra året och tveksamt om jag hinner i år heller.
21 svar · 12,7k läst
·
L
luzze50: Håller på och monterar ett sprinklersystem för att bevattna gräsmattan, ska styra systemet med en styrenhet från Rainbird (Rainbird TM2-6) och 6 st magnetventiler från Rainbird, har en Metabo trägårdspump (P4000) som jag vill styra med styrenheten så att när en magnetventil öppnas så startar pumpen, om jag har förstått det rätt så finns det en signal från styrenheten, men undrar
0 svar · 1,5k läst
S
sblixten: [citat] Jag har också hört det och det låter logiskt. Dock vet jag de som provat att vattna olika på olika delar av gräsmattan och senare undersökt rotsystem utan att finna detta samband. Därför funderar jag på om det enbart är en skröna eller om det finns någon studie eller erfarenhet mer än sägen som stödjer detta?
4 svar · 1,6k läst
M
Mattias Svederberg: [citat] Jepp... så klart,
17 svar · 4,3k läst
·
M
Mariaed: [citat] Jag hade köpt färdig på rulle så att du slipper så mycket ogräs. Jag har sått och är urless på att 70% är ogräs som tar plats. Jag köper färdigt på rulle nästa gång. Då är det tätt med gräs.
7 svar · 2,4k läst
Z
z_bumbi: Så nu och i höst. De plantor av gräs som klarar sig får ett försprång och ni får mer gräs snabbare. De plantor som dör förbättrar jorden. Har ni tur kommer det tillräckligt med regn för att få en bra etablering. Sen behövs det ingen fräs för att så gräs, kratta bara ner det i ytan och sen är det vatten i lagom mängd som gör resten
9 svar · 2,4k läst
·
I
Ingemar D: [bild]
50 svar · 13,7k läst
·
I
50 svar · 13,7k läst
·
Jocce81
Jocce81: [citat] Som sagt jag har fått dra / gräva bort dem och sedan lägga ny jord och så nytt gräs där...då funkar det men under den torkan vi haft så trivs ogräset bättre och letar sig fram igen... /Jocce
8 svar · 4,8k läst
R
Robin Karlsson7: Hej! Jag försöker hjälpa mina svärföräldrar med sitt nybyggda hus. De har en tomt på 2000 kvm som tidigare varit skogsmark, den består av lerjord, mängder med rötter och sten. Vi plockade mängder med rötter och sten i höst, men nu när solen har tittat fram har mängder av växter växt upp. Har ni några tips/råd med hur vi kan rusta tomten för att lägga en gräsmatta? Vår
0 svar · 1,7k läst
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson: [citat] Jag har sått gräs med både duk och utan. Har faktiskt bara sett marginell skillnad så det går utan duk med.
14 svar · 7,3k läst
K
Kris1: [citat] Det stämmer, jag har en sådan.
5 svar · 4,0k läst
·
HL71
HL71: [citat] Tack för bra tips. Vi bor i Norra Halland.
5 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Gör det då så slipper du se ogräset ett tag i alla fall :)
8 svar · 2,1k läst
·
8
8Number8: Stort tack alla! 😀 verkar ta tid att bli av med skotten. Gräsklipparen kommer få gå ofta däromkring 😂😂
9 svar · 2,3k läst
·
S
Stefan1972: Annars är det väl som med gräsmattor överlag. Ogräs från ny jord är svår att komma ifrån, det är liksom en naturlag. Grejen är att man ska få det nya gräset att ta sig fort. Gräs i sig är kraftigare än ogräs så det sköter sig själv med tiden. Är samma med mossa överlag, det är inte mossan man ska utrota, det är gräset man ska göda.
19 svar · 6,0k läst
·
B
Bombus pratorum: Man går ner på knä med en slö morakniv och fixar biffen?
4 svar · 2,2k läst
·
J
Johan Larsson9794: [citat] Varför? Det är väl en bra idé att passa på att rensa ogräs när det är torrt och växt på sig? Lättare att hitta allt och att dra upp med roten. Ger även mer vatten och syre till det gula gräset.
14 svar · 5,2k läst
·
H
Hasselhagen: [citat] Vad sägs om ett alternativ 3? Vanlig Rullgräsmatta Duken hindrar även ogräs och eventuellt ogräs som växer blir svagare och man ser detta genom att det bildas en "bubbla" under etablering. Om det sker klipper man enkelt ett hål i duken drar upp ogräset och lägger tillbaka duken igen. [bild] https://rullgräs.nu [HEADING=2]Rullgräs - Rullgräsduk - Framtidens gräsmatta, Anlägga
18 svar · 11,9k läst
·
P
Paxman: Vad jag hade gjort har ingen bäring på hur du ska agera. Läs mitt förra inlägg en gång till, så har du svaret på dina frågor.
285 svar · 280,3k läst
·
H
Hemigunnar: Jo, jag har hittat nya, men det vore som sagt kul att laga/renovera…
2 svar · 1,4k läst
·
A
Abies koreana: [citat] Det är alldeles normalt att flugorna svärmar under en viss period, de sticks inte och försvinner inom kort för att återkomma nästa säsong. Ingen problematik eller något som behöver fås bukt med. Bara vår svenska natur som visar upp sig och gynnar fåglarna som just nu föder upp sina ungar. En händelse som ser ut som en tanke ;)
3 svar · 8,2k läst
·
P
Prodigys: Har inte testat men spontant känns det som att det bör fungera om man är noggrann med att tvätta utrustningen efteråt.
5 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.