Z
z_bumbi: Jag har vuxit upp på en rullstensås med berg i dagen och vi hade (och har) gräsmattor. Lägg på 10 cm ko- eller hästgödsel, Fräs ner det i jorden. Lägg på 10 cm bra jord utan sand. Fräs ner det i jorden. Så gräs. Gödseln är inte bara till för gräset utan för att få igång djurlivet I jorden. Det är nedbrytningen av mull/växtdelar som skapar en bra jord som både håller fukten
31 svar · 3,8k läst
·
C
cpalm: Snyggt jobbat! Byggde en "lätt" modell av en gammal ledad skurborste, några reglar, (runda) gardinstänger infästa med skruvclips för kabelrör. Ruskigt smidigt verktyg när man skall försöka raka ut en plan yta.
1 svar · 4,9k läst
·
A
Abies koreana: [citat] Växter är som allt annat som lever, de kommer till sin fördel när de har lagom av allt som de behöver för sin tillväxt. Däremot att stressa växter genom övergödsling eller annan manipulation blir inte bra, växterna försvagas och försvagade växter drabbas lättare av sjukdomar och angrepp från t.ex. svampar och insekter. Så vill du ha en gräsmatta som växer snabbt och
10 svar · 3,8k läst
MickeTyr
MickeTyr: Ja, du kan hålpipslufta mattan och därefter dressa med sand för att förbättra dräneringen. Undvik sand som innehåller nollfraktion, det förvärrat ist problemet. Satsa på 0,2-2mm eller liknande.
7 svar · 1,2k läst
L
Ludde67: [citat] Tackar. Skall ta och göra ett försök med detta. Hoppas på gott resultat. 👍
8 svar · 1,7k läst
·
H
HAJST: Väcker liv i denna tråden igen. Bra och billigt ställe jag kan hämta sand själv i Göteborg?
3 svar · 1,9k läst
X
xrayxy: [citat] 10 år senare… Jag tror du gjort något misstag med underarbetet. Såg ut att vara dålig kvalitet på jorden. En bra gräsmattejord är nästan svart och helt stenfri. Men du fick ju en matta tillslut…
19 svar · 37,0k läst
·
P
Perplexus: Det går ju också att överväga syftet med gräsmatta. Om det lutar så blir det kanske inte så mycket krocket/fotboll/badminton eller uppdukade långbord. Kan ju vara värt att plantera en massa ätbara perenner som kräver mindre skötsel än gräs som sköts av robot, blir vackrare, intressantare, stärker självhushållningen, gynnar biodiversitet och blir en bra konversationsöppnare med
13 svar · 2,7k läst
·
Hep
Hep: Ingen aning om hur mycket tur jag ha haft, men min kabel från Husqvarna har överlevt hönsgödsel i flera år, så du behöver kanske inte tappa sugen helt.
3 svar · 848 läst
B
bergand89: [citat] Ah nä där under träden är det ju katastrof. Men resten av gräsmattan är blandad mossa å gräs. Tänker om jag kör Yaramila ett par gånger i år så kanske övertid gräset konkurrerar ut mossan å att jag därmed slipper tillföra järn. Borde ju se i juni/juli om så blir fallet. Annars köra järnet?
4 svar · 873 läst
·
A
Abies koreana: Bra bild! Jag håller med övriga, det är inte mossa utan gul fetknopp, den bör blomma i juni/juli och gillas av flygande insekter = bra för biologisk mångfald. Den föredrar torra och soliga växtplatser, kräver inte mycket alls. Växer den på fel plats så är den lätt att flytta bara det är torrt och soligt.
13 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Svaret på den första frågan är att det åtminstone beror på temperaturen, vinden, nederbörden och hur väldränerad jorden är. Jorden under gräset ska vara väl fuktig för att rötterna ska växa neråt, men inte blöt så att de ruttnar i stället eller torr så att rötterna inte hittar något vatten.
15 svar · 2,7k läst
·
Grannens Häck
Grannens Häck: [citat] Varför måste gräsmattan vara en monokultur?
4 svar · 2,5k läst
·
F
fribygg: Hej Lisa! När det handlar om så få kvadrat tror jag att du lugnt kan köpa av din närmaste odlare utan att behöva scanna hela marknaden.
2 svar · 1,2k läst
T
TH885: Dra nytta av det, gör en damm. Annars ser jag ingen poäng med att göra mer jobb på att dränera ett hål istället för att fylla hålet så det inte finns kvar.
3 svar · 1,6k läst
·
MickeTyr
MickeTyr: Vertikalskär/hålpipslufta, ut med nya gräsfrön och toppdressa. Vattna därefter 2-5gg per dag beroende på väderlek. Jag gillar personligen att skalpera gräsmattan med cylinderklipparen innan en stödsådd. Det chockar gräset och ser till så att den befintliga mattan inte växer toksnabbt på någon vecka och det nya gräset får bättre förutsättningar…nu kanske det är så pass illa
2 svar · 954 läst
M
Mahalini: Jag har klippt ner en ligusterhäck så att den får börja om från början. I ena änden av häcken var den väldigt risig, och har märkt att det samlas en del vatten på gräsmattan där när det regnar/snön smälter. Kanske det som är anledningen, att det är vattensjukt där till och från? Lägger in en bild på hur det ser ut. Det kommer ett mindre dike från vänster, och vägdiket
0 svar · 795 läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Då får du gräva ett litet dike och fånga upp vattnet. Det är också vanligt att det är berg nära markytan när det blir så här.
5 svar · 2,5k läst
·
R
Robbban77: Hur gör jag bäst med detta? Kan man gräva ner dräneringsrör som kopplas in i befintliga dräneringen vid huset? Gräva en grop som går en bra bit ut på tomten, lägger matta, makadam, rör, makadam, viker över restretande matta sen på med ca 15cm jord?
3 svar · 1,2k läst
·
S
sventamyra: [citat] Nyfiken på att göra samma sak. Provade du?
4 svar · 5,1k läst
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Tja, det kan säkert variera mellan olika blommor, men med gödsel brukar ju snabbväxande arter prioriteras, som exempelvis gräs och blommor, vilket gör att de till viss del konkurrerar ut mer långsamma härdiga saker som mossa. Men givetvis allt i lagom mängder.
7 svar · 2,5k läst
·
wildeside
wildeside: Näve gräsfrön och en skvätt jord löser problemet
2 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: [citat] Klart är man av den sorten som ska ha en matta som en golfgreen så ska man testa jorden och se till att allt är som det ska med ogräs och annat, som ändå kommer att växa. Vet några som ligger på alla 4 och knäpper upp både ena och andra i mattan. Sen ska vi nog inte tala om dom som bor på gräddhyllan, med grannar som morrar om du inte klipper och ansar din matta minst en
7 svar · 5,1k läst
Amar Houssaini
Amar Houssaini: [citat] Hmmm...jag har nu googlat och det kan mycket väl stämma. Förutom färg och längd så ser stämmer också beskrivningen att den ska ha rester av hårstrån. Tack för svaret!
2 svar · 2,0k läst
·
J
jonaserik: Jepp som tegelstenar i lite olika tjocklekar, räcker nog gott med 20 - 25 mm tjocka och lägges kloss mot varandra. Går bra att kapa ner med en vinkelslip och en stenskiva. Om det blir en glipa på någon mm så bry dig inte, det kommer att ramla ner aska och täta till. """ Skriv in Eldfast tegel "" så hittar du var det finns.
3 svar · 1,3k läst
_Funderaren_
_Funderaren_: Om ni har en goat g1 eller har något att tillföra, får ni gärna skriva i tråden. Vi har nämligen en okomplicerad gräsmatta, på ca: 1000 kvm. Därför funderar vi på en goat g1.
0 svar · 1,9k läst
O
Originalet: Ok, får kolla efter någon sån i närheten då. Lutar mot 5-10cm då kanske, ska ju bli en fin gräsmatta iallafall.
5 svar · 1,4k läst
A
adste: Vi närmar oss den tredje sommaren på torpet, som dessförinnan stått övergivet och blivit uppbökat av vildsvin. Det rör sig om en ganska liten yta som är invaderad av ogräs men som framför allt är mycket ojämn. Hur jämnar jag på bästa sätt ut och anlägger en behagligare gräsmatta som man kan röra sig fritt på?
0 svar · 1,4k läst
R
RHdstrm: Det där ska inte vara några problem att fixa till våren om det inte skulle ta sig. Börja med att lägga på filterduk i vår när solen kommer fram och värmer. Fiberduken kommer snabba på allt och fungerar som ett skydd. Släpper igenom vatten och håller kvar värmen. Om det inte blir bättre: Jag hade köpt på mig några säckar dressjord, gräsfrö för klimatet runt ert hus och
2 svar · 2,8k läst
·
Walle85
Walle85: Vi köpte en Mammotion Luba, dyr, men trevlig 😊 Vi är nöjda med den, fina linjer och hyfsat snabb. [bild]
2 svar · 2,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.