hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Du menar mossrivare , fråga mig så tycker jag den är värdelös -man får bort en massa mossa sen kommer lite gräs och det ser lovande ut MEN så kommer mossa i otroliga mängderOssian K Olsson skrev:
[bild]
Vertikalskärare eller inte är lite av en religion. Jag är mer Team elkratta. Alltså samma maskin som en vertikalskärare, fast ist för stumma blad på en axel sitter det ”piggar” som uppnår samma effekt som en räfsa.
Jag kör med den för att få bort den både för att få bort mossa men främst för att ”kratta upp” gammalt dött gräs som ligger som en 1 cm tjock hinna över hela gräsmattan och gör att gräset inte kan ta sig bra.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 300 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 300 inlägg
Många skulle säga mossrivare ja!hsd skrev:
En mossrivare/elkratta gör ett bra jobb med att få bort mossa och dött gräs, men den tar aldrig bort huvudorsaken till att det växer mossa från första början.
Man kan inte riva mossa en gång och sen tror att ”nu är allt bra” utan det krävs näring och god skötsel även efteråt. I vissa fall krävs det även att man sår i ett annat gräs som klarar förutsättningarna (tex skugga eller mycket vatten) bättre.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 139 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 139 inlägg
Har tidigare använt stroller, 3 oliga vår sommar höst
Inget dött gräs (under mossa ) på de platser jag körde mossrivare
Har en stor tomt och just nu är det grönt å fint, kommer att vara grönt å mjukt hela sommaren, fördelen med mossa är att gräset (det som finns) håller sig rätt så bra även torrperioder
Inget dött gräs (under mossa ) på de platser jag körde mossrivare
Har en stor tomt och just nu är det grönt å fint, kommer att vara grönt å mjukt hela sommaren, fördelen med mossa är att gräset (det som finns) håller sig rätt så bra även torrperioder
I Ingemar D skrev:Jag ska försöka tänka på det , och ta lite bilder och skicka injag köpte en vertikalskärare på jula körde med den kors och tvärs, sen la jag på lite gödning typ blåkorn, sen sådde jag nytt gräs, köpt från plantagen (villa).Första veckorna vattnade jag varje kväll, från tre veckor tillbaks har jag ej vattnat.Från har haft i stort sätt 100 procent död gräsmatta har jag nu 95 Procent fin gräsmatta😀
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden