L
LoTiX: [citat] Gödsla, kalka, klipp kort med andra ord.
3 svar · 1,6k läst
·
S
stugfar: [citat] Den mera självsäkra appen Flora Incognita är 99 % säker på att det är Blåeld. [bild]
8 svar · 1,8k läst
·
galento
galento: [citat] Det är så här också , vissa partier av gräsmattan hämtade sej inte efter sommaren -18.
11 svar · 2,8k läst
Z
z_bumbi: Du klipper inte mer än en tredjedel av höjden varje gång och sällan så lågt som 4 centimeter. Speciellt nu när det troligen är torrt. Till hösten när det är svalare och finns mer fukt så kan du lägga ut lite jord (ej dressjord) och mulla ner grösfrön på de kala ställena. Gräs har annars en otrolig förmåga att sprida sig, ett av de värsta ogräset som finns.
3 svar · 1,5k läst
S
Spopas: Då har jag en anledning att byta till grövre slang Har tänkt göra det för att få upp flödet, men trodde inte trycket påverkade så mycket. Hoppas det gör skillnad!
3 svar · 964 läst
doublepeak
doublepeak: Jag lägger upp lite fler bilder [bild] [bild] [bild]
6 svar · 1,9k läst
·
F
Flukeskywalker: Jag tror inte ens att det med sprutcertificat är godkänt att använda det hemma på privata gräsmattor. Då ingen annan svarat så har jag nu läst igenom etiketten och kommit fram till att rekommenderad dos för gräsmattor är mellan 0,2-0,25ml koncentrat per kvm.
7 svar · 16,5k läst
S
sinuslinus: Om du dränerade om i mars så kommer marken sätta sig framöver och det kommer bli ojämnt. Så du kommer ändå behöva fylla upp svackor och så nytt.
39 svar · 8,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Olika tillverkare har väl lite varierande namn på torktåliga grässorter och jag ser att Nelsons kallar sin för Slänt: https://www.nelsongarden.se/grasmatta/grasfro/grasfro-slant-p2775/ Granngården verkar kalla den för Vägslänt Natur: https://www.granngarden.se/grasfro-granngarden-natur-vagslant-10-kg Någon annan tillverkare har åtminstone haft en sort som hette Tallbacke, vilket ju
2 svar · 2,8k läst
B
basseman: Vattna tidigt på morgonen, då är det inte varmt och det försvinner inte så mycket vatten som dunstar
4 svar · 2,8k läst
·
raveper
raveper: Aha.
17 svar · 9,8k läst
·
Z
z_bumbi: Så vanligt gräsfrö eller gräsfrö blandat med vitklöver. Vattna först när det har regnat. Eftersom det inte är en yta som används så skulle jag iofs göra något roligare på en gång. T ex blodklöver, vitköver och en hög med vårlökar. Alt blodklöver, lin, solroser (svårt vid torka). Klöver och oregano är också bra för insekterna, bonus ör att det luktar pizza när man
10 svar · 2,4k läst
P
patfred: Vitgröe
2 svar · 1,4k läst
·
P
2 svar · 1,4k läst
·
E
etompau: [citat] Ok, så du kopplade guidekabeln till en av kontakterna för begränsningskabeln och då var det fast grönt sken i laddaren? I så fall är guidekabeln och koppling hela.
9 svar · 2,4k läst
B
Briljant 5: Hur byter jag drivrem 2 (den under maskinen)
0 svar · 588 läst
13th Marine
13th Marine: Svinmålla, ogillar att bli klippt så det kan vara en lösning.
1 svar · 1,7k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har raderat personliga påhopp och annat tjafs. Diskutera sakligt tack. /Moderator
63 svar · 20,2k läst
·
H
Hoff83: [citat] :crysmile:
41 svar · 6,5k läst
·
M
m@nge: [citat] Har gödslat två säsonger med detta https://www.biltema.se/fritid/tradgard/plantering/gras-och-godsel/grasgodsel-5-kg-2000050924 Min uppfattning är att gräset blivit grönare och lite ”fylligare” med detta gödsel. Sen om det finns bättre har jag ingen aning om. Jag är ju lite osäker på om gräset ens kan ta upp näring etc, det är därför jag är lite inne på att lufta
4 svar · 1,8k läst
Bykr89
Bykr89: Hallå, byggt hus och försöker få ordning på tomten runt omkring. Se bilder för hur det ser ut nu, det är åkerlera utlagd någon dm nu direkt på skogsmark. Växer en del ogräs som synes. Ska lägga ut ca 20-30cm anläggningsjord och så gräs här. Viktigt att få undan ogräset som växer nu? Tänkte gå över med jordfräs och kratta undan det mesta. Något annat jag ska tänka på?
0 svar · 898 läst
·
Janus82
Janus82: Låt studsmattan stå still. Själva mattan är ju lite gles så det kommer igenom tillräckligt med ljus. Hos oss så verkar gräset till och med växa friskare och starkare under studsmattan så för oss vore det en otjänst att flytta på den. Dessutom så har de flesta en studsmatta i drygt 10 år till barnen hamnar i tonåren ungefär. Bättre då att hitta en bra plats i trädgården där
1 svar · 2,3k läst
C
casual85: [citat] Hur gör man om de spridit sig över stora ytor? Är det fortfarande att klippa bort dessa för hand som gäller? Skickade på NPK-gödsel för någon vecka sedan när regnet kom men har så klart ännu inte sett någon effekt av detta.
10 svar · 17,0k läst
·
C
cyper: Det är min misstanke med. Det är dock extremt mycket så antingen är det fel fördelning av frön i duken eller så var jorden långt ifrån ren. [citat]
2 svar · 2,3k läst
·
davveno1
davveno1: Punktbehandlar med dicotex.
18 svar · 8,9k läst
·
S
sepani: Vänner till oss har fått sin gräsmatta angripen av ollonborrar och har nu behövt gräva upp bit för bit. Det ser ut ungefär så här, kan det vara ollonborrar? [bild]
0 svar · 1,8k läst
·
G
Greger_08: Ja Min eletriska(batteri) gör sitt jobb en jag köpte den mest för jag hade batterier dock får jag ladda om jag ska köra hela gräsmattan 400m2 kanske. Funkar bra att samla ihop gräset med lövblåsen :cool:.
1 svar · 2,0k läst
W
wicpe: [citat] Hej, ok. Vi ska bort i helgen (dottern hemma men där är ingen idé att fråga:)) och solen ska ju titta fram. Tänkte i första hand att fiberduken håller fukten under helgen. Jag tänkte mer att man ska behöva slippa vattna när man har fiberduk.
2 svar · 1,5k läst
Z
z_bumbi: Är det skaplig jord under är det bättre att lägga ett lager jord på ytan än att fräsa, är det så mycket grus som bilderna antyder är det bättre att gräva bort övre lagret och ersätta med jord. Fast vi väntar på resultatet av provgrävningen. Är det så mycket grus och man bara vill ha grönt skulle jag fundera på taklök. Betydligt trevligare än gräs.
13 svar · 4,8k läst
·
Petraletra
Petraletra: Vi rullade ut gräs för ett år sedan. Den etablerade sig väl, rejäla rötter. Men i år ser det ut så här, trots att vi har gödslat förra hösten och nu två gånger denna våren. Vattnat och räfsat upp torrt gräs flera gånger. PH-värde är väldigt basiskt när vi mäter i jorden. Förra året hade vi mycket svamp. Idéer?
0 svar · 1,5k läst
·
P
Patrik Finnberg: Vi har en gammal tomt på ca 6000 kvadrat som är helt omöjlig att gå barfota i. Vi har hagtorn som växer villt i gräsmattan. Tidigare ägare har bara kört över den med gräsklipparen. Detta har gjort att den nu finns överallt. Är det endast mekansik borttagning som gäller? Typ, för hand med med en tång. Vet inte om en vertikalskärare skulle få upp roten.
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.