Vad har hänt med min gräsmatta, från ha haft den finaste och tätaste gräsmattan i radhusområdet. Ser den nu heldöd ut. Jag har bott här ca 40 år, under den tiden har jag gödslat gräsmatta ca två gånger varje år, med blåkorn och liknande. Är rötterna för täta, är dom döda, mina grannar tror jag inte gödslar särskilt ofta , men derans gräsmattor ser friska ut. Vad ska man göra?
 
  • Gilla
josahonnonen
  • Laddar…
I Ingemar D skrev:
Vad har hänt med min gräsmatta, från ha haft den finaste och tätaste gräsmattan i radhusområdet. Ser den nu heldöd ut. Jag har bott här ca 40 år, under den tiden har jag gödslat gräsmatta ca två gånger varje år, med blåkorn och liknande. Är rötterna för täta, är dom döda, mina grannar tror jag inte gödslar särskilt ofta , men derans gräsmattor ser friska ut. Vad ska man göra?
Lite svårt att bedöma utan bilder. Gärna på din och en av de där grannarnas mattor. Gräset är alltid grönare på andra sidan, och det kan verkligen kännas så. Nu är det ju på vissa håll i landet vinter eller tidig vår, vilket också spelar in :D
 
halper halper skrev:
Lite svårt att bedöma utan bilder. Gärna på din och en av de där grannarnas mattor. Gräset är alltid grönare på andra sidan, och det kan verkligen kännas så. Nu är det ju på vissa håll i landet vinter eller tidig vår, vilket också spelar in :D
Jag tog bilder på min gräsmatta plus grannens , men lyckades inte skicka det , fick meddelande att det ej gick att skicka, vet ej om jag gjorde något fel:)
 
  • Gilla
Fransjager
  • Laddar…
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
I Ingemar D skrev:
Jag tog bilder på min gräsmatta plus grannens , men lyckades inte skicka det , fick meddelande att det ej gick att skicka, vet ej om jag gjorde något fel:)
J Jonas_81 skrev:
Kan inget annt göra är rekomendera
[länk]
för där har du en kille som har koll på gräset ja till och med under rotnivå
 
  • Trädgård med skadad gräsmatta och två bollar, staket i bakgrunden, bar jord synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsbevuxen trädgård, ensam röd stol, nakna buskar, trädäck, kyliga väderförhållanden, bostadshus, avkopplingsområde im_environment.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Utan att se några bilder så skulle jag tippa på snömögel. Det har varit en riktig skitvinter för gräsmattor i alla fall i Stockholm. Då kan den som inte gödslar faktiskt klara sig bättre.

Gödsla tidigt på säsongen och se till att kratta ur organiskt material på hösten. Nu är det bara att vänta, försiktigt kratta ur för att sen gödsla, stödså och eventuellt dressa.
 
  • Gilla
jens stenklevjens och 1 till
  • Laddar…
Nu lyckades jag skicka foto som tidigare svarare tyckte jag skulle skicka, den döda är min, den som ser frisk ut är min grannes:)
 
Snömögel. Det blir värre av att ungarna envisas med att leka på den under vintern.

Man får prioritera, paradmatta eller lekplats :)
Det är likadant för mig men en av poängerna för mig med matta är att ungarna skall kunna leka på den så man får bara ta i och komma igen.

Låt den torka lite mer sen kan du försöka avlägsna snömöglet försiktigt. Vårgödsla sen när det är dags beroende på vart i landet du bor och stödså. Dressa gärna om du orkar.
 
T Tobbe_C skrev:
Snömögel. Det blir värre av att ungarna envisas med att leka på den under vintern.




Man får prioritera, paradmatta eller lekplats :)
Det är likadant för mig men en av poängerna för mig med matta är att ungarna skall kunna leka på den så man får bara ta i och komma igen.

Låt den torka lite mer sen kan du försöka avlägsna snömöglet försiktigt. Vårgödsla sen när det är dags beroende på vart i landet du bor och stödså. Dressa gärna om du orkar.
T Tobbe_C skrev:
Snömögel. Det blir värre av att ungarna envisas med att leka på den under vintern.

Man får prioritera, paradmatta eller lekplats :)
Det är likadant för mig men en av poängerna för mig med matta är att ungarna skall kunna leka på den så man får bara ta i och komma igen.

Låt den torka lite mer sen kan du försöka avlägsna snömöglet försiktigt. Vårgödsla sen när det är dags beroende på vart i landet du bor och stödså. Dressa gärna om du orkar.
vi är pensionärer och har ej lekande barn. Hur får man bort snömögel, och tack för svaret
 
Jag håller med Tobbe_C om att det ser ut som att någon eller några har gått på gräsmattan under vintern. Annars så hade den varit jämnt vissen, men här ser man fläckar där det antingen har legat löv eller där det blivit nedtrampat – eller både och! Det ser ut att vara ganska lerig jord, vilket brukar bli kladdigt på vintrarna. Varför det inte blivit så tidigare vintrar beror kanske på att det lokala vädret varit ovanligt besvärligt. En klassiker är när det är rejält kallt länge och sedan blir några dagar med varmt och regnigt väder. Då förhindrar den frusna marken undertill att vattnet rinner ner och om man sedan trampar på det så blir det bara geggamoja.

Det är inte mycket att göra just nu, tror jag. Låt det vara en månad till och när det sedan börjat växa kan du riva bort dött material med kratta eller mossrivare och stödså. Fungerar säkert att bara låta det vara också.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
I Ingemar D skrev:
vi är pensionärer och har ej lekande barn. Hur får man bort snömögel, och tack för svaret
Snömögel blir du inte riktigt av med. Det är naturligt förekommande och tar chansen när förhållandena är de rätta. Det bästa du kan göra är nog att klippa gräset kort på hösten tills det slutar växa, se till att gräsmattan är väldränerad och maximera mängden sol genom att klippa träd och buskar. Se också till att riva bort eventuell filt av dött material i botten på mattan, så håller den sig torrare.
 
Tack för svaret. Vi har precist skaffat en liten hund,har haft den exakt ett år väger 6 kilo , den och hundkompisen som väger 7 kilo har varit där lekt på snön , ibland har vi ståt där och tittat på, så kanske är det våra småbovar som är skyldiga:)
 
  • Gilla
Freniño och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Sådär ser alltid föräldrarnas gräsmatta ut såhär års också! Pappa kör med sin traktor på gräsmattan när han hanterar veden.

I juli är den dock alltid grönast så medskicket är att den säkerligen kommer att ta sig igen. Sommaren 2018 när det var torka var det ingen som trodde deras gräsmattor skulle leva, två regn senare så såg de flesta ut som nya.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Sådär ser alltid föräldrarnas gräsmatta ut såhär års också! Pappa kör med sin traktor på gräsmattan när han hanterar veden.

I juli är den dock alltid grönast så medskicket är att den säkerligen kommer att ta sig igen. Sommaren 2018 när det var torka var det ingen som trodde deras gräsmattor skulle leva, två regn senare så såg de flesta ut som nya.
Tack för svaret. Jag få hoppas på detsamma:)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Visst är det skillnad i nyans! Men grannens ser ut att vara mest mossa. Lägg ut nytt frö tidigt, innan det blir för stark sol och torrt.
 
  • Gilla
Sommartorparn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.