D
13th Marine 13th Marine skrev:
Den som blandas in verkar vara en sort av vitklöver som heter pipolina.
Men finns det andra alternativ så är jag nyfiken 😊

Hittade denna återförsäljare på tyska:
[länk]
Det står att den sätter 90% mindre blommor än vår vanliga viklöver. Säkert därför den är populär som gräsmattesubstitut. Dock vill jag ha blommorna.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
simonjansson1 simonjansson1 skrev:
Hej,

Ställer nu en fråga som säkert finns besvarad i någon tråd, men jag hittade inget svar.

Vi har precis grävt och utjämnat vår tomt.
Gräsmatta kommer att sås på sensommaren eller till nästkommande vår.

Hur skall jag gå tillväga för att undvika ogräs?
Skall jag:
1 ha på ogräsdödande medel på marken innan matjord. Snart kommer det ha frodats ogräs.
2. Ha på matjord ovanpå ogräset som snart kommer bildats. Därefter behandla med ogräsdödande medel?

Tacksam för alla svar
Aldrig övervägt rullgräs?
Men för att svara på dina frågor:
Så gräset när det är fritt från ogräs och behandla (om du absolut måste) när gräset växt till sig efter nåt år eller så…
Det bästa är ju faktiskt att ge gräset goda förutsättningar för att konkurrera bort ogräset.
Rimlig klipphöjd. Gödning titt som tätt och avsluta med en höstgiva säsong 2.
Du kommer säkerligen få en mängd olika mer eller bra tips och de fungerar säkerligen rätt bra allihop.
På det här forumet finns det sjukt många staketryttare som kan allt och gärna lite till.
Sortera friskt och välj nåt du tror på.
Typ…rullgräs🙄

• Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
halper halper skrev:
Var hittar man klöverfrön till ett rimligt pris för att så en hel matta? Jag tror inte att en matta av klöver blir så slittålig som en gräsmatta, men det kan ju fungera. Vanligtvis brukar man få klöver till slut, vad man än gör. Eftersom vi redan drivit en aning från ämnet passar jag på att nämna att jag blandade i lite blodklöver när jag sådde en liten plätt. Tanken är att den gror fortare än gräset och sedan bidrar med lite skugga, vilket gör att de första veckornas idoga vattning kan reduceras något. Blodklöver har svårt att överleva vintern så den blir ettårig i gräsmattan.
De vanliga fröfirmorna har oftast storpack men klöverfrön är något annat än gräs så det är dyrare. Granngården har haft små förpackningar så kolla även där (små < en halv hektar).
Ridklöver frösådd sig om du inte klipper den så antingen spar du hela ytan eller odlar en bit för fröna.

• Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
Ogräsbehabdling gör man innan man sår, harva bara ytan med en veckas mellanrum för att få bort en del frön. Du förstör jordstrukturen och tappar mycket fukt men det kanske det är värt.

• Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
Annars är det väl som med gräsmattor överlag. Ogräs från ny jord är svår att komma ifrån, det är liksom en naturlag. Grejen är att man ska få det nya gräset att ta sig fort. Gräs i sig är kraftigare än ogräs så det sköter sig själv med tiden. Är samma med mossa överlag, det är inte mossan man ska utrota, det är gräset man ska göda.

• Gilla
simonjansson1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.