Gräsmatta
Firsthouse: [citat] beror nog på vad man köper för toppdress. Slängde ut 26 säckar häromdagen från Emmaljunga. Tror jag hittade. 2 små pinnar allt som allt.
Thomas_Blekinge: Tack för alla svar. Där jag bor regnar det nästan aldrig och solen gassar ned på gräsmattan från april till september. Så jag kom överens med anläggaren att inte använda krosset till fyllnad. Non som vill hämta 0/90 kross, jag gissar 15 m3? Eller kraftig markduk 150 m2?
halper: Beroende på väderstreck blir det kanske även dåligt med ljus. Sätt en kant av något slag, fyll upp med lite bark/flis och bestäm dig för att det inte ska vara gräs närmast buskarna kanske?
Tjorloff: Vi är på väg att så en gräsmatta på ca 12x11m och när vi ändå kommer gräva upp allt funderar vi på ifall man ska installera automatisk bevattning. Skulle kunna vara skönt om man åker iväg under sommaren att slippa fundera på att gräsmattan ska förstöras. Har både funderat på popup-sprinkler men har läst att droppslang under mattan skulle kunna vara en bra (men ev dyr?)
n0zen: Vi har efter många år äntligen fått till den plana yta som vi vill ha till gräsmatta. Ytan är ca 1100kvm och är plan och med dels hård lerjord och mjuk jord. Vi vill så gräs och behöver få fylla upp med jord. Hur tjockt lager behöver man och vad är rimligt att man betalar per ton?
Bosemannen: Funderade på Julas trädgårdsvält när den var på rea (kan kombineras med luftningspiggar med) men sen lånade jag en vält en regnig vecka när marken var så mättad att den nästan rörde sig när man gick på den. Fyllde den med vatten och slet nån timme. Resultatet var inte värt det eller ska väl säga så här, det var inte genvägen att ta bort större ojämnheten. Har man en jämn
Bosemannen: Lutar nog mer åt en våtarv ändå. Veronican ser lite för späd ut och den på min bild ger inte så fina blommor. Tror dock jag har den nån annanstans i trädgården. :) Tack för hjälpen i alla fall. Alltid lär man sig något. Det här är inte mitt område. Och ogräs är det väl bara om det växer på en plats där man inte vill att det ska växa. Något man fått acceptera efter att
carthago: [citat] Revirpinkning går utmärkt om strålen orkar täcka ett så stort område
peter.linkan: [citat] Tack! Då förstår jag bokstäverna!
halper: Med tanke på hur kallt det varit i största delen av april och hittills i maj tror jag de flesta gräsmattor ser rätt tråkiga ut fortfarande. Det är ju frost nattetid ibland, så det är inte optimala förhållanden för god tillväxt.
patfred: Är viktigt att man vattnar ut nematoder vid rätt årstid, kommer inte ihåg om det är vår eller höst som gäller.
BirgitS: Småskvätta är att vattna lite, typ bara fukta översta cm, så du ska i stället vattna ordentligt så att det blir fuktigt minst 10 cm ner. Det gäller alltså när väl gräset både har grott och börjat växa.
BirgitS: [citat] Bättre att använda naturgödsel som innehåller fukthållande mullämnen och därmed motverkar den ojämna dräneringen.
skanfals: Äntligen! Små späda strån har börjat komma upp. Det fortsätter att vara kallt, men de senaste dagarna har termometern åtminstone letat sig upp till 14 grader. Dessvärre blir det kallare framöver. Så här ser det ut efter två veckor.
Ohchips: Fyll upp med sandjord och lägg på torvorna så att dom är något högre än gräsmattan. Ta en spade och slå till så torvorna 'flyter ut", så ser du knappt lagningen.
Gabbie: [citat] V har ni för förutsättningar på tomten? Vad har ni gjort hittills/vad ska ni göra framöver?
z_bumbi: *Gödsla max en gång per år och det på våren. Hästgödsel är bättre än konstgödning då det tillför mull och släpper kvävet lite långsammare. Gräs klarar sig också utmärkt utan extra näring. *Förstör inte jordstrukteren genom att vertikalskära. *Om du av någon anledning tar bort gräsklippet från gräsmattan så låt det i alla fall ligga kvar varannan klippning. *Ha några
jac: Jag tröttnade på att det tog en evig tid att sprida ut gräsgödningen med den gamla Gardenaspridaren så nu har jag istället skaffat en Algomin spridarvagn. https://www.hornbach.se/p/spridarvagn-algomin-20l/10420026/ Jag gödslar med Yara Mila promagna och tänkte att det finns säkert några stycken här inne som redan har hittat vilken inställning på spridaren som är lämplig. Förslag
Distordera: Nu livar jag upp en rejält gammal tråd men kunde inte låta bli. Det var väldans massa inlägg om hur ett visst antal gram ser ut. Facit: klipp upp täckpapp till önskad yta. Kör strollern över. Häll gödseln som du spridit ut på köksvågen. Nu vet du exakt utan godtycklighet.
Yojimbo22: Uppdatering. Krattat bort det mesta av det döda materialet. Gått med grepen och grävt några hål som fyllts med grus för att se om luftning och lite extra dränering kan hjälpa. Verkar som att gräset är på gång fläckvis. Blir topdress å stödsådd i helgen inför kommande regn.
MBZV: [citat] Var lite min tanke på fiberduken, att det blir ett växthusklimat. Förhoppningsvis kommer grävaren om 1-2 veckor. Börjar bli lite temperaturer här nere i Växjö så vill gärna komma igång med det så fort som möjligt :)
TH885: Köp gungsand, det är sand som inte går att krama ihop för att använda under gungor tex. Jag har använt sandlådesand också och det fungerar utmärkt så länge den är torr när den läggs ut. Sen är gräsmattor ofta gropiga på våren och kommer rätta till sig mot sommaren.
klaskarlsson: [citat] Stödså/gödsla och ev topdressa skulle jag säga - och se till att hålla fuktig medans gräset rotar sig.
m@nge: Var först inne på att vertikalskära mattan nu på våren, men inser att det kommer ta tid att få tillbaka grönskan. Hitta ett verktyg som luftar mattan med hål, men vet inte om mackapären kommer fungera så bra. Gissar att det är bättre att använda en riktigt tung vaks bakpå en åkgräsklippare, men tyvärr har jag ingen sån. Hiss eller diss?
Mr L: Hej! Vi valde Turfman. Smidig leverans som kom enligt utlovat. Rullarna var fräscha och gräsmattan tog sig fint. Inget att anmärka på dem.
tensiden: Inga lecakulor och ingen markduk. Det är totalt onödigt och kommer bara leda till andra bekymmer i framtiden. Finns samma frön som gräsmattan är sådd med kan man slänga på jord, jämna ut och så. Saknas frön eller man är rädd för nyansskillnader så skär man upp gräset och lyfter undan tuvorna, fyller på jord och sätter sen tillbaks tuvorna. Tryck till och vattna och så har det
Marmar77: [citat] Jävla larv! Känns som att man kan ha både snyggt med murar och gräsmatta, sen kan man ha rabatter med blommor.