Byggahus.se

Mellanrum vid listen/klickgolv

1. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem
    Är på gång att lägga klickgolv i några rum. Utanpådragen el så golvlisterna får sitta där de sitter. Några millimeters mellanrum från nya golvet till list, hur har ni gjort för att lösa det?

2. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Re: Mellanrum vid listen/klickgolv

Spika smyglist eller kvartsstav utanpå sockeln. Det kan se lite "renoverat" ut, men vill man inte sockla om så..
    Att kleta in latex/silikon i glipan brukar inte vara någon höjdare då det snabbt blir skitigt/sunkigt, och om golvet rör sig mycket kan det dra med sig fogen ut.

3. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem

Jag funderade lite på silikon. I min tanke skulle det inte bli så sunkigt eftersom det inte kommer någon fukt, men jag kanske tänker dumt. Hade helst velat undvika smyglist just för att det lätt ser lite renoverat/"billigt" ut. I så fall funderar jag på att profilfräsa en något högre list och sätta utanpå den gamla för någon sorts allmogelook. Men bara att skriva det kändes motigt. Då kan man tänka sig hur det känns att göra det också. ::)

4. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Varken silikon eller latex har smutsavvisande yta. Möjligtvis att det skulle kunna fungera med latex om den målas efter applicering, men jag hade satsat på att sockla om och då fräst in kablarna på sockelns baksida istället. I så fall lär man få kliva upp en dimension på socklarna för att slippa måla om rummet.

Att fräsa en "fasadsockel" skulle helt klart innebära en del jobb, och då är det nog enklare att sockla om.

5. B
    Medlem · 260 inlägg

Bricky

Medlem

Elen är nyligen omgjord så det skulle kännas dumt att krångla med det nu. Jag visste om detta när elen drogs men elektrikern var inte så förtjust i min idé att gömma kablarna bakom socklarna. Men vid eftertanke så är där inte mycket kabel dragen. Har gått genom garderober mm för att minimera synliga kablar. Så ny liten list där det behövs och nya socklar där det är möjligt. Så får det bli. Tack för inputen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.