6 026 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Slipa innan oljning av nytt golv?
Vi har ett nyinlagt hyvlat björkgolv (just nu övertäckt med masonit) i en del av vårt kök. Tanken är att olja in det med typ Timberex eller Osmo olja innan vi börjar använda det. Oljetillverkarna rekommenderar att man slipar golvet innan behandling.
Hur nödvändigt är detta? Vi är annars nöjda med ytan som den är.
Måste man i så fall slipa med "stora hyrda golvslipen" eller räcker det med att gå över golvet med en vanlig oscillerande handslipmaskin?
Tack,
T
Hur nödvändigt är detta? Vi är annars nöjda med ytan som den är.
Måste man i så fall slipa med "stora hyrda golvslipen" eller räcker det med att gå över golvet med en vanlig oscillerande handslipmaskin?
Tack,
T
Märkligt med detta forum, bra frågor får inga svar?
Jag hoppas ni inte gjort något (=slipat) med golvet ännu. Det är en klar fördel att ha ett hyvlat golv, eftersom fibrerna då är avskurna, och därmed inte suger i sig lika bra som ett slipat golv. Byggnadsvårdarna på Gysinge (m.fl) förespråkar att man behåller sitt golv hyvlat om man kan undvika att slipa det just för känslan och slittålighetens skull.
Jag hoppas ni inte gjort något (=slipat) med golvet ännu. Det är en klar fördel att ha ett hyvlat golv, eftersom fibrerna då är avskurna, och därmed inte suger i sig lika bra som ett slipat golv. Byggnadsvårdarna på Gysinge (m.fl) förespråkar att man behåller sitt golv hyvlat om man kan undvika att slipa det just för känslan och slittålighetens skull.
Produkter som diskuteras: "Byggnadsvårdarna"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
Det brukar i vart fall bli bättra rent estetiskt om man slipar ett nylagt golv - då får man bort fasningar och ojämnheter. Sen kan jag också tänka mig att oljan fäster/biter bättre på ett slipat än en hyvlat golv.
Klicka här för att svara