Byggahus.se

Slipa innan oljning av nytt golv?

1. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem
    Vi har ett nyinlagt hyvlat björkgolv (just nu övertäckt med masonit) i en del av vårt kök. Tanken är att olja in det med typ Timberex eller Osmo olja innan vi börjar använda det. Oljetillverkarna rekommenderar att man slipar golvet innan behandling.
    Hur nödvändigt är detta? Vi är annars nöjda med ytan som den är.
    Måste man i så fall slipa med "stora hyrda golvslipen" eller räcker det med att gå över golvet med en vanlig oscillerande handslipmaskin?

Tack,
    T

2. Totte_S
    Medlem · Kalmar · 1 307 inlägg

Totte_S

Medlem

Re: Slipa innan oljning av nytt golv?

Märkligt med detta forum, bra frågor får inga svar?
    Jag hoppas ni inte gjort något (=slipat) med golvet ännu. Det är en klar fördel att ha ett hyvlat golv, eftersom fibrerna då är avskurna, och därmed inte suger i sig lika bra som ett slipat golv. Byggnadsvårdarna på Gysinge (m.fl) förespråkar att man behåller sitt golv hyvlat om man kan undvika att slipa det just för känslan och slittålighetens skull.

3. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem

Konspirationsteori:
    Jag tror de rekommenderar slipning först för att materialet ska suga bättre = mer olja går åt = mer försäljning.

Möjligtvis kan du behöva slipa lite lätt i samband med oljningen, om fibrerna reser sig av oljan.

4. S
    Medlem · 940 inlägg

Det brukar i vart fall bli bättra rent estetiskt om man slipar ett nylagt golv - då får man bort fasningar och ojämnheter. Sen kan jag också tänka mig att oljan fäster/biter bättre på ett slipat än en hyvlat golv.

5. J
    Medlem · 149 inlägg

jcoboy

Medlem

Tror inte du behöver hyra stora golvslipmaskinen.
    Hyr en singelskurare med slipnät så blir jobbet snabbt och snyggt gjort - OBS Det dammar rätt friskt. Är golvet grovt så börja med 60-nät och sedan 120-nät.
    Lycka till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.