Byggahus.se

Billiga granitplattor från Kina. Något att ha?

1. C
    Medlem · Kronoberg · 107 inlägg

Cribo

Medlem
    Någon som har erfarenhet av granit- och marmorplattor importerade från Kina? Har hört att det ska vara stor kvalitetsskillnad jämfört med europeisk granit? Funderade på att lägga nytt klinkersgolv i hall ochkök med har nu eventuellt ändrat mig efter att ha kommit i kontakt med Nobleteam som importerar från Kina (www.nobleteam.se) då priset är ca hälften. Någon som har erfarenhet/har köpt från denna firma eller köpt importerad granit från Kina? Erfarenheter? ::) //Cristian

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: Billiga granitplattor från Kina. Något att ha?

I och med att jag inte har kollat själv, så har jag bara en vag uppfattning om kvaliteten, men jag har ett (vagt) minne om en artikel där man jämförde bl a hårdhet och struktur och sammansättning på olika granitsorter, och i den artikeln var den kinsiska inte den bästa, den svenska (bland de bästa i testet) var hårdare och tålde olika saker bättre. Jag minns bara inte var jag läste artikeln...

/ama

*EDIT* Jag har ännu inte hittat artikeln, men på en tysk byggahus-site fanns en del svar om olika typer av granit, bla billig kinesisk granit. _Om_ jag förstod rätt (skoltyskan är rostig), så behövde kunden veta en del om sten för att kunna göra klipp, porösitet var viktigt att tänka på. Dvs, man kan köpa billig, bra kinesisk granit, men man behöver läsa på för att inte köpa fel typ, eller av sämre kvalitet.

http://www.bau.de/forum/estrich-bodenbelaege/2106.htm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.