Byggahus.se

Parkettgolv från 1967, slipa eller byta ?

1. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare
    Jaha då har turen kommit till vardagsrummet att få sig en grundläggande renovering.

Funderingarna är kring golvet som är parkett anno 1967. Det är hackigt och väldigt slitet, personerna som bodde i lägenheten innan verkar ha tappat mycket saker på parketten..... :'(

Jag undrar ju då om man kan laga golvet, slipa om och lackera ( fackman gör detta givetvis ).

1. Vad kan det tänkas kosta ? ca 24 kvm2.
    2. Är det lönt ?
    3. Om man skall lägga nytt golv vad skall man då lägga ?

Tacksam för tips och råd som vanligt :D

2. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem

Re: Parkettgolv från 1967, slipa eller byta ?

Fick nyligen ett otroligt slitet och skabbigt parkettgolv från -47 lagat, slipat och lackat.
    Det blev otroligt fint!
    Prislista:
    23 m2 slip o beh.  á 120  2760:-
    2 tim   lagning       á 285    570:-
    3 st     trösklar      á 65      195:-
    2 st     reseers.     á 70      140:-

totalt(inl moms)  4581:-  

Ca 199:-/m2. Ur min synvinkel helt klart värt det! Då fick jag ju även "nya" trösklar!

3. D
    Husägare · 638 inlägg

drx

Husägare

Hmmm är lite fundersam där när det gäller priset.
    Lägger man till lite mer pengar så kan man ju få ett schysst golv som är helt nytt.

Sen har jag hund med så jag vet inte om de nya lackerna är speciellt hållbara.

Gah ! Dilemma.

Fler förslag uppskattas.

Tack för svaret Linska, nu vet jag ungefär var priserna ligger.

4. D
    Medlem · 1 854 inlägg

David

Medlem

Om det är äkta parkett, dvs stav för stav, är det nog värt renoveringen. Jag tycker att den har mer känsla än vanlig parkett. Att lägga vanlig parkett tar 0,25 timmar per kvm för ett proffs enligt Wikells. Sedan måste du ta med tiden för att riva den gamla parketten.

I Polen har de bra priser på "mosaik"-parkett som de kallar det. Däremot tar det nog en hel del tid att lägga det.

mvh
    David

5. S
    Medlem · 940 inlägg

Om det går att slipa golvet (dvs inte för stora hack) så är det självklart att du ska göra det.

6. A
    Medlem · Kalmar Län · 12 347 inlägg

AndersS

Medlem

Skulle slipa. Har ett björkgolv i vardagsrummet frå -60 där någon Icke händig själv hade gjort omslipning tidigare dvs, repor, slipgropar och gulnad lack, dvs min åsikt var att lägga nytt. Men jag valde att anlita en golvslipare, jä... vad snyggt det blev.
    Har också en 30kg hund och jag tror inte lacken har så stor betydelse utan det är hårdheten i träytan som avgör. Storlek ca 30m2.
    Golvet jag har är mycket tåligt, det är 35*35cm rutor. där rutorna består av sammanfogade 2mm smala björkribbor. Finns nog inte på marknaden längre så därför blir det lite speciellt vilket och är att ta hänsyn till.
    Golvet slipades någon gång runt 97-98 och jag betalde för slipning + 3 lackningar inkluderat någon grund som "förhindrar" gulnande 3200:-.
    Om du gillar träslaget och mönstret så slipa, det blir bättre än man kan förställa sig.

7. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Jag brukar leva efter devisen friskt vågat hälften vunnit. Jag var i samma sits som du och valde mellan att slipa och lägga nytt. Eftersom jag är allmänt händig tänkte jag att det kan väl inte vara så svårt att slipa själv och så blev det. För 1000 spänn slipade och oljade jag en ekparkett på 25 kvm. Dvs. 40 kr/kvm. Det får man inte ett nytt golv för. Eftersom jag bara satsat 1000 kr så tänkte jag att om resultatet inte blev bra får jag väl köpa ett nytt.

PS. Det var hur lätt som helst att slipa själv och resultatet blev jättebra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.