Byggahus.se

Klinkersgolv direkt på U-fundament?

1. O
    Medlem · 127 inlägg
    Tänker lägga klinkers i hallen, ca 6m2, i entreplan (övre våning) i suterängvilla. Bjälklaget består av U-fundament i betong med CC60cm och därpåliggande reglar och golvspånskiva. För att hamna i nivå med parkettgolvet, golvvärme och klinkers bygger ca 30-40mm, har jag tagit bort golvspånskiva och sågat av reglarna för att lägga golvgips direkt på U-fundamenten.

Vad tror ni om det?

Ska man lägga ngn fog mellan fundament och golvgips för att den ska ligga dikt an överallt. Och i så fall av vad?

2. S
    Medlem · 192 inlägg

sigpl

Medlem

Re: Klinkersgolv direkt på U-fundament?

Är golvgipset för att bygga till rätt höjd ? Annars kan du väl kakla direkt på betongen.

Vill du fästa golvgipsen på betongen kan det göras med fix. Ardex har ett snabbhärdande fix som rekommenderas bland annat för att limma golvgips mot spånskiva, S48 tror jag det heter. Det kan användas mot betong också.

3. O
    Medlem · 127 inlägg

Tack för tipset. Förtydligande: Fundamenten är U-formade. De är alltså inte släta på ovansidan. De stående "reglarna" (motsvara de stående sidorna i uet) ligger med CC60 och är 15cm breda.

Måste jag lägga golvspån först eller kan jag lägga golvgips direkt?

4. O
    Medlem · 127 inlägg

Upp!

5. O
    Medlem · 127 inlägg

Är cc60 tillräckligt tätt??? :-/

jag ska lägga golvspån 22mm och limma 13mm golvgips för att sedan lägga elbaserad golvvärme och klinkers.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.