Byggahus.se

Pigmenterad olja på golv

1. J
    Medlem · 559 inlägg

johan77

Medlem
    Har någon här erfarenhet av pigmenterad olja på golv? Jag ska flytta i december och överväger vitpigmenterad olja på ekparketten. De tänkbara riskerna jag kan se är:

- Pigmentet mörknar med tiden av solljus (fast det gör väl iofs även ett normalt oljat golv)?
    - Ojämt slitage kan skapa ytor där pigmentet blir mindre framträdande?

Tacksam för input.

2. Anders_Roslagen
    Medlem · Stockholms · 977 inlägg

Anders_Roslagen

Medlem

Re: Pigmenterad olja på golv

Har ett vitpigmenterat oljat golv och visst finns det för och nackdelar med det.
    Fördelar:
    +Just ek blir ju fruktansvärt snyggt när man får in den lite dova vita nyansen...
    +Enstavs vitoljad ek är ju snäppet snyggare än två och trestaven. Och dyrare.
    +Underhållets svårighetsgrad. Om man ser på arbetsmomentet, enkelt underhåll med oljat golv (men krävande) jämfört med lackat.

Risker:
    - Nyoljning med pigment kan göra golvet "fläckigt", syns nog snarare vid nyoljning än på grund av slitage. Kanske bör man då välja en opigmenterad olja.
    - Man slipper som sagt svårare underhåll men det blir oftare... Ut med möbler - Olja - torka-In med möbler...

Här har du en underhållsguide från Moland:
    http://www.moland-skive.dk/PDF sverige/Ny_mappe/Städskåpstavlaoljat.pdf#search="moland ek"

Kanske lite väl rigorös men så är väl golvleverantörerna, antar jag...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.