Byggahus.se

Ekparkett: Lackat eller oljat, billig eller dyrt?

1. M
    Medlem · Halland · 127 inlägg

mabraham

Medlem
    Hejsan!

Vi ska lägga in 40 kvm ekparkett och har ingen tidigare erfarenhet av golv att tala om. Vi undrar om fördelar och nackdelar med lackad eller oljad parkett. Vilket golv är mest slitstarkt och klarar dagliga påfrestningar bäst. Golvet kommet gå från entréhall vidare till vardagsrum och fylla vardagsrummet. Alla tankar, tips och råd mottages tacksamt!

Sedan är det det här med pris. Byggmax har sitt golv för cirka 230-240 kronor kvadraten och det finns allt upp till massvis med pengar per kvadrat. Vi har barn och det kommer att slitas och antagligen göras märken. Vad ska vi prioritera? Alla tankar tips och råd mottages tacksamt här också!

Har ni tips på andra ställen där man köper billigt golv av bra kvalitet?

Tack på förhand!

2. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Re: Ekparkett: Lackat eller oljat, billig eller dy

Oljad ek är oerhört vackert o det lyfter fram kontrasterna i träet, det är också lätt att slipa på enstaka ställen o olja om. Där slutar fördelarna med oljat. Om du smutsar ner ett oljat golv är det jobbigt att få bort smutset, ibland måste du nästan slipa bort det. Spill inte rödvin på det för då är det kört.

Lackad ek är också vackert, men ser en aning mer konstgjort ut, eftersom den lackade ytan ger ett visst skimmer. Det är mycket enklare att hålla rent. Om du någon gång ska slipa det måset du slipa hela golvet o därefter lacka det. Dock håller de flesta lackade ekgolv väldigt länge.

Jag har valt lackat ek. Det jag köpte kostade runt 450kr/kvm, jag tycker inte ni ska välja det billigaste möjligaste för ett golv slits på daglig basis.
    Detta har vi - Berg&berg XXL klöver http://www.bergundberg.de/pages/prodsub.php?lang=se&prodno=1&sub=XXL

3. M

mabraham

Medlem

Tack för svaret!

Jag har också kommit på att oljad ek är mycket snyggt, men tyvärr alltför krävande. Inolning med jämna mellanrum och mycket känsligt för spill m.m.

Jag ska kolla upp olika alternativ mer innan jag bestämmer mig för att köpa det "billigaste".

4. F
    Medlem · 130 inlägg

FREDRIK_E

Medlem

Känslan med trägolv försvinner helt om man väljer lackat, det blir precis samma känsla som att gå på ett plastgolv, den oljade däremot känns verkligen att det är trä man har under fossingarna :)

Har haft oljad ask i 3 år nu, den är ju dessutom ännu känsligare än ek iom att den är ljusare, tycker att rädslan många har för oljade golv är helt obefogad/tramsig, har inte oljat in den en enda gång, bara våttorkat med vatten+oljerefresher 2 ggr/år.

Har spillt vin ibland och torkar man bara upp med en gång blir det inga fläckar.

5. O
    Medlem · 34 inlägg

Olle_Lson

Medlem

Det finns oljor som även skyddar mot rödvinsfläckar men jag har glömt vad den heter så det är bara att fråga runt

6. A
    Medlem · Stockholm · 681 inlägg

alacs

Medlem

Vi har mattlackad ekparkett, och det är "nästan" som oljad ek i känslan. Ingen glans som från lackad, och "len" att gå på.

Vår lack är sådan att parketten inte gulnar, utan behåller sin ekfärg, sägs det i alla fall.

/alacs

7. Kesella
    Medlem · 230 inlägg

Kesella

Medlem

Precis som alacs har vi också mattlackad parkett och den är enormt vacker! När vi köpte huset stod det att den var oljad och det gick jag på tills jag la mig ned på golvet en dag och såg att det var lackstruktur...:) Så det är bra gjort och ser riktigt fin ut. Jag skulle helt klart välja en sådan variant igen!

8. M

mabraham

Medlem

Mattlackad parkett låter kanon. Har ni några tips på prisvärda sådana golv?

9. A
    Medlem · Stockholm · 681 inlägg

alacs

Medlem

Vår parkett är från 1937 så var den är köpt kan jag tyvärr inte sia om ;) Slipades och lackades innan vi flyttade in.

/alacs

10. S
    Medlem · 1 589 inlägg

Vi har Tarkett protec natura eller något sådant. Det är en lackbehandling som ser ut som oljat! Många har trott att vi har oljat golv när dom sett det. Vi tycker att det är super. Vet inte vad det kostar men tillvalspriset när vi byggde hus i vår var ca 15-20 kr/m2 eller någo sådant så vi tycker att det är prisvärt.

11. M

mabraham

Medlem

Forbo 14-mm mattlackad ekparkett för 298:-/kvm är det prisvärt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.