Byggahus.se

Golvslipning

1. A
    Medlem · 8 inlägg

AndersW20

Medlem
    Hej !
    Jag står inför att renovera två sovrum i lägenheten där jag skall måla tak, lister, tapetsera samt ta fram det gamla trägolvet under plastmattan som nu ligger där. Frågan är vad man bör göra först ? Har hört någonstans att man skall slipa golvet först för att slippa få damm på allt det nya ? Stämmer detta ? I så fall får man ju täcka det nyslipade golvet väl.

2. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Re: Golvslipning

Hej

Jag spacklade och slipade klart väggarna.
    Sen slipade jag golvet, och det dammar ganska bra.
    Sen täckte jag det med vanlig papp, men får vara försiktig.
    Sen tapetserade jag.

Tycker den ordningen var bra.

3. ¤ akila ¤
    Medlem · Jönköping · 715 inlägg

¤ akila ¤

Medlem

Vår golvkille ville först grovslipa golven innan vi gjorde väggar/tak för att sen komma tillbaka och finslipa. Då kom det värsta dammet när det ändå såg ut som en byggplats och vi behövde inte va så noga med att täcka golven när vi målade. Finslipningen dammade inte speciellt mkt. Funkade fint för oss!

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 3 956 inlägg

snuttjulle

Medlem

Själv har jag gjort allt innan golvslipning de flesta gånger och tycker inte det har dammat så mycke att det inte gått att städa bort med en vanlig städning. Största problemet med detta har varit att på något ställe hade slipmaskinen varit på golvlisten lite hårt och slagit märke i den nymålade listen. Men detta gick ju lätt att fixa med lite bättring.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.