Byggahus.se

Vad finns under fiskbens-parketten?

1. nattugglan11
    Medlem · 1 074 inlägg
    Hej!

Vad finns inder fiskbensparketten? ...jag ska nog inte ta bort den/bygga över, även fast jag vill, den är lite knarrig och ojämn trots att golvet är nyslipad o lackad av firma.

Varför sviktar det lite när man går? Lite glapp o så.

Är det sand under? Men det måste ju vara reglad i massor då träbitarna är så korta?

Någon som vet?!

Huset är byggt 1954-55.

2. pinebar
    Medlem · Stockholm · 2 783 inlägg

pinebar

Medlem

Re: Vad finns under fiskbens-parketten?

Hej!

Under parketten i vårt hus från 38 var det spontat spikat, ganska ohyvlat trägolv.
    http://www.pinebar.com/DiaryImages/Img_160/slides/2005/2005-08-14_Parkett1.JPG
    Under det finns med stor sannolikhet själva bjälklaget, som i vårt hus ska vara krysskolvat. Har de sparat in på det på 50-talet så kanske det är orsaken till knarr. Ojämnt är vårt golv också. Huset har ju satt sig lite sedan det byggdes.

Om du ändå har tänkt lägga över något annat kan du väl öppna i något hörn och titta efter?

/pinebar

3. spocks_beard
    Medlem · 1 528 inlägg

Vi hade våra golv täckta med fiskbensparkett, inte alls snyggt gjort.
    Så jag bröt upp det, under var det nån gamma linoleum som luktade skunk
    och sen var det brädgolvet.

Brädgolvet var oslipat och lite kupat eftersom det legat sen 1911, inte det bästa underlag eftersom parkett kräver ett jämnt underlag.

Vi slipade golvet och såpade det, ångrar inte det för en sekund.

4. nattugglan11
    Medlem · 1 074 inlägg

Det finns nog olika underlag beroende på hur gammal bostaden är och även hur många bygglösningar det fanns vid tillfället. Exemplet då ni hade hus från 1911 är en annan femma, då har man omrenoverat så många gånger därav golvplank i botten (lycko er) :-D

Jag tycker finskben är jättefint! Men jag gillar inte alla olika golvtyper i min lya, blir så plottirgt, men nu har jag ju kostar på 3000kr för att få golvet slipat så nu kan jag inte bara lägga över nytt golv på detta. Samtidigt är det skitcharmigt med detta fiskben. Jag är splittrad.

Jag är fortfarande nyfiken på vad ni andra hittat under era fiskbensgolv... :-D

5. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Det finns ingen stavparkett som läggs på reglar. Antingen är den spikad i ett trägolv alt. plywood om det är en nyare kåk, eller så är det limmat på betongen.
    I ditt fall skulle jag nog våga sätta en tumme på att den ligger spikad på råspont som i sin tur är spikad på bjälkarna.

6. nattugglan11
    Medlem · 1 074 inlägg

Tack för svar!

Jag kanske skulle ha sagt vad som fanns under andra golv? ...det är betong/puts-golv i alla andra rum, därför tror jag det är betong även under parketten, trodde bara inte man la golv på detta sätt, alltså limma golvet på betongen, men det verkar så.

Trösklarna tog jag bort o man kan tyckas se att det är betong intill trägolvet och gissningsvis under också, det är heller ingen markant nivsåskillnad på golven.

Det klunsar ganska friskt när grannarna går på sina golv så det känns som det är betong för hela slanten. Huset är inte av typen man ser i stan, modell sekeskift, detta är mera ett funkishus, litet i förort, endast 2 vågningar + källare. Tegeltak.

Så vi säger att det är betong :-D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.