Hej !
Håller på att renovera i köket, och har då varit tvungen att ta upp golvet för att räta det. Nu ska jag lägga igen golvet, med hjälp av spånplattor- som är gjorda lite som "klick-golven" med fåror som man ska fästa varje ny spånplatta i. Men jag får inte detta riktigt jämnt, det blir en liten glipa mellan varje skiva. Det går inte riktigt att trycka ihop helt, utan det lämnas en glipa på 1-3mm...
Gör det något eller måste man ha dem helt jämna ? Ska sen lägga matta ovanpå detta.

Snälla hjälp, någon som kan ! :confused:

Är det golvspånskivor du brottas med??
I så fall, ta på dig ett par jympa skor och sparka in skivorna MEN sparka på ovan sidan av golvspånskivan OCH när foten träffar spånskivan( med undersidan) ska foten föra spånskivan framåt.

Alltså inte stampa utan trycka/pressa med en snabb fotrörelse framåt.
( om jag förstått ditt problem rätt )

Jag hade faktiskt också problem att få det helt perfekt när jag la spån sist. Då spelade det dock ingen roll för jag skulle lägga plyfa ovanpå men min analys var:

1. För mycket lim gjorde det omöjligt att få ihop helt.
2. Skaffa något tungt att slå med

Får du små springor kvar är det nog heller inte hela världen (även om 3mm låter lite väl mycket) - du kan spackla kanterna när du är klar.

TACK snälla ni för era tips och råd !!

Japp, det är golvspånskiva som är mitt problem :(

Ska prova mig fram..

Jag brukar ta en spillbit som har "spånten" kvar på ena sidan. Trycka in denna i spånten på den skivan som trilskas och lite försiktigt med en hammare tills skivan ligger rätt. Spillbiten brukar bli massakerad efter att man använt den ett tag men då tar man bara en ny.

Glöm ej att också limma (och skruva) skivan mot bjälklaget. Detta fungerar också som glidmedel och hela ihopsättningen blir mycket enklare. Och som JCT skriver; sparka in skivorna men akta spånten (fårorna).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.