Jag skall lägga ny parkett i mitt kök. Köket är på 12 kvm (rektangel på 3*4m), behöver jag köpa ngn kvm extra för att vara säker på att kunna täcka hela golvet ? Och hur mkt isf ? Det jag skall lägga blir högst antagligen ek 2-stav tarkett Viva Line.

Hur mycket glapp skall man lämna mellan väggen och närmaste brädet ? Antar det behöver vara en spalt där så att golvet kan leva.

Som underlag under parketten skall man ju ha foam. I butiken jag var i förra veckan så hade de flera olika typer. De varierade både i tjocklek och märke. Är det stor skillnad på de olika typerna av foam ? Det var ett ganska stort prisspektrum från ett tunnt billigt till ett tjockare från något känt märke.

Tjocka golv bör ha grålummpapp. Tunna golv bör ha foam då den blir stenhårda annars.

Man köper "golvläggningskitt" och då medföljer det kil som man ska placera mellan vägg / golv.

Är köket rekantliskt så räcker köpa de kvm du behöver + 1 kvm av säkerhetsskull. Man använder spillbiten till nästa vända men blir den under 30 cm får man kasta den för stabilitetens bästa och ta en ny. Men tror ej det blir spill på 1 kvm. Motsvarar ca ... 5 längmeter å 20 cm...

Laminat eller riktig trä avgör du. Prismässigt är rätt stor såvida det ej är Pergo Laminat som ligger i samma prisklass som trägolven från lite okänt märke.

Satsa för guds skull på click-system!

Men finns det ej personal i affären som du kan Fråga om råd/tips?

Se ut det golv du vill ha och notera hur stora plankorna är. Mät sedan upp rummet exakt och dra av 5 mm på varje sida (lägg sedan med 7-8 mm spalt). Rita upp på ett papper och planera läggningen. Då vet du exakt hur många plankor du behöver. Planera läggningen bör du ändå göra och då kan du lika gärna göra det innan du köper så slipper du köpa för mycket i onödan.

Johannes

Då vi skulle köpa vårt golv sade försäljaren att vi skulle skippa "läggningskittet", det var bara slöseri med pengar sade hon. I stället sågade jag passbitar (massor) av överbliven MDF. Använde en lång regel som slagklots och en kompis svetsade ett skitbra slagjärn, mycket stabilare än skräpet i "kittet".

Köp ett paket extra du har ju öppet köp, bara att lämna igen dom hela paket du får över. Hellre det än stå där och saknas en planka...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.