Hej!

Vårt vardagsrum har vad förra ägarna kallade "såpat/kalkat" golv som behöver ombehandlas några gånger per år (vi har inte gjort det än). Rent praktiskt är det ett obehandlat trägolv (tidigare lackat, men sedan bortslipat) med vitbetsad färg.
Nu är det så att golvet som det blir väldigt lätt missfärgat av spill (ex. mat & dryck) varför vi skulle vilja göra det mer tåligt. Samtidigt skulle vi gärna vilja ha kvar lite av "värmen" i den obehandlade ytan, men tåligheten måste gå först.

Har någon här erfaranheter av "såpat/kalkat" golv eller några förslag på vad vi kan göra för att få ett tåligare golv?

Om man har ett såpat golv måste man kontinuerligt såpa det. Använd ex Faxe golvsåpa natur eller liknande. Späd den 1:20 i varmt vatten och moppa golvet. Ju oftare golvet såpas desstu mer tåligt blir det.
Anders

Totte_S
Kolla här:
Eskil Åkerberg AB

En (av säkerligen flera) produkt för rejäl rengöring före ombehandling av trägolv. För er kanske det är mer aktuellt att olja in golven om ni vill ha dem tåligare än vad såpade golv är. Jag har en del såpade golv (90m2), och säga vad man vill, men om man inte orkar såpskura dem ofta så blir de känsligare än vad oljade golv är. Oljade golv kräver också inoljning regelbundet, men inte lika ofta som såpskurade behöver skuras med såpa för att vara skapligt tåliga. Sedan kan man diskutera i evigheter vilket man skall ha . Sök på det här forumet på såpa och olja får du se ;-)

Totte_S skrev:
Sedan kan man diskutera i evigheter vilket man skall ha . Sök på det här forumet på såpa och olja får du se ;-)
Och här kommer ett evighetssvar ;-) Jag håller inte med om att såpade golv är känsligare än oljade. Ett ordentligt insåpad golv har en hård yta och skulle det ändå bli fläckar går de bort med lite kraftigt såpvatten (fet golvsåpa). Oljat trä däremot tycker jag är svårare att få bort fläckar ifrån om ytan inte är så infettad att den stöter bort all fukt. Såpan är ju också fet men, till skillnad från olja, löslig i vatten och jag upplever därför att den tränger in mycket bättre i träet.

Det kan dock ta något år med lite skurande innan man får såpskurningsytan. Men sedan räcker det med nån skurning per år plus ev. fläckborttagning.

Totte_S
Ja, jag har ju inget eget oljat att jämföra med så jag borde väl inte egentligen säga att oljat är tåligare. Mitt nya köksgolv kommer inte heller bli oljat, det blir såpa där med ;-)
Man gör det som man vill ha det, sen får man ta konsekvenserna av det och vara nöjd!

Du har inte funderat på hårdvaxolja? De vaxade trägolv jag sett är både snygga och mycket tåliga.

/Fredrik

P
Vi kör med "Gammeldags Träsåpa" från Welin & CO.

Den är överfettad, och kör man med extra styrka de första varven så mättar man golvet fortare. När det väl är mättat så är det förvåmnandsvärt tåligt mot färgad sylt med mera, bara man inte låter det ligga och torka in flera dagar.

När man tar en blöt trasa så "aktiverar" man såpan som finns under smutsen och sitter det hårt kör man lite med micro-fiberduk bara. Jag är helnöjd. Nysåpat så har golvet en go varm yta som man blir glad av.

Jag skulle gärna vilja kombinera tåligheten med mindre underhåll så vet någon om/hur det skulle funka med vitlasyr och oblank lack?
Behöver man helt slipa bort nuvarande yta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.