Jag har läst lite diskusioner här på byggforum, och det är ett par saker som förbryllar mig lite... tacksam om någon kan bringa lite klarhet i dessa.

1) Är inte flytspackel & betong material i samma familj?

2) Varför skall betongen torka i 2 månader innan man flytspacklar? (visst jag har förstått att betong krymper i torkprocessen, men det gör väl flytspacklet också..). Har glasfiber-armering någon inverkan (se nedan).

3) Borde det t.o.m. vara en fördel för vidhäftningen om betongen är lite fuktig, jfr t.ex. du skall lägga puts på en vägg, det är ju lättare att få putsen att fästa om ytan är fuktig.

Bakgrund:
Jag har vid det här laget lagt golvvärme i en gillestuga på 25 m2 och i ett badrum på 5 m2 - båda gångerna har jag använt sk. avjämningsmassa (lite trögare flytspackel).

Jag har för ca. ett år sedan gjutit in vattenburen golvvärme & flytspacklat + lagt klinker i ett kök 10 m2 i Belgien där jag nu bor. Här är golvvärme inte lika vanligt som i Sverige, men den finns och den vinner sakta mark. Ett intressant grepp tycker jag den armering är som den lokala golvvärme-leverantören (www.comap.be) förordar (kräver). Man blandar in glasfiber och en emulsion i betongen för att den inte skall krympa... någon som sett detta tidigare?

Jag har nu gjutit toalett och Dusch-ytrymme (med golvvärme) och vill nu flytspackla så fort som möjligt, därför dyker de här frågorna upp igen. Jag tror jag orkade vänta ca 2 veckor förra gången... däremot har jag alltid varit försiktig med att sätta på värmen för tidigt.

Jag kanske skall tillägga att jag absolut inte anser mig vara expert i dessa frågor men jag lär mig gärna, och lite erfarenhet tycker jag nog att jag fått genom åren.http://www.byggahus.se/forum/images/smilies/wink.gif

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.