Vi ska snart lägga in Marmoleumgolv (30*30) i ett av våra rum. Vi har rivit ut ett tidigare laminatgolv samt en plastmatta och masonitskivor som låg under dem. Det vi har kvar nu är originalplankgolvet, som troligen aldrig varit golv "i dagen" så att säga. Det har nog alltid legat skivor plus plastmatta där.

Plankgolvet är inte 100% jämnt och det finns en del skarvar och sånt. Vad är lämpligt att lägga på innan Marmoleumgolvet? På en byggaffär rekommenderade de oss nåt de kallade "Undergolvsskivor" som var nån slags ribbad masonit. Hyfsat dyrt alternativ men om det är det som gäller så...

Vad hade ni lagt in för att få ett slätt och stabilt golv? Det ska gärna gå att spika fast i plankgolvet så att man inte drar sönder det med skruvar om man nån gång vill få fram det och slipa eller så.

Jag hade också ett gammalt ojämt plankgolv, men jag bröt upp det och lade 22mm golvspån direkt på bjälkarna. Blev väldigt jämt och lätt att lägga klickparkett på, fast blev inte helt av med knarret i golvet.

För mitt golv på 7m2 gick det nog på 700:- ungefär. Men om ni vill ha kvar golvet så finns det kanske inte så många andra alternativ än att lägga på de där skivorna, eller kanske köra över golvet med golvslipmaskin/bandslip redan nu för att få det jämt. Ni kan inte lägga tillbaka de upprivna masonitskivorna och få det jämt med dem?

Gamla masoniten hade plastmattor limmat på sig så den är väck :)
Funderar på golvgips, bygger visserligen 12mm istället för 6, men blir styvare och billigare...

Va fasen, borde det inte funka med renoveringsgips (6 mm)?? Det ska ju inte bära nån tyngd, bara jämna ut ojämnheter (enstaka mm).

Vad är det för plattor? "Vanliga" eller klickplattor?

De där 30*30 Marmoleum... finns det både klick och vanliga? Vi hade nog tänkt oss nån slags klickvariant i alla fall.

Klickplattor kräver planare underlag medans vanliga plattor/mattbitar kräver slätare underlag. Jag skulle slipat golvet jämnt och eventuellt styvat upp med 10mm rotgolv. Är det alldeles för ojämnt så riv det och regla om.

Jag som är ordblind idag eller vart något konstigt nu?

Planare vs. Slätare enligt www.synonymer.se

slät
jämn, len, flat, platt, plan, glatt; medelmåttig, slätstruken, medioker,
alldaglig, rätt dålig, skral, ointressant
(motsatsord: sträv, skrovlig; utmärkt)

• Gilla
Sister ray
  • Laddar…
Det är skillnad mellan slät och plan. En slät yta är en yta du kan dra handen över utan att den känns ojämn. Den kan dock bölja fram, vilket innebär att om du lägger en lång linjal över ytan så kommer den inte att ha kontakt med ytan längs hela sträckan.

En plan yta är en yta där ovan nämnda linjal har kontakt längs hela sin sträcka. Beroende på hur noggrannt man tittar på den plana ytan kan den uppfattas som mer eller mindre slät. En hyvlad planka är slätare än en ohyvlad, men bägge är förhoppningsvis plana.

Precis som sagts ovan är golvplattor som limmas känsliga för slätheten på underlaget. Sticker det upp en spik eller är det en glipa i en skarv i underlaget kommer det synas igenom den tunna och mkuka plattan. Plattorna har dock inga problem att följa eventuella böljningar i golvet.

En golvplatta av klicktyp är tjockare och har en styv komponent i sig, t.ex. mdf. Dessa plattor döljer därför en bristande släthet i underlaget. Däremot är de mycket känsligare för planheten i golvet. Ett böljande underlag kan göra att plattorna inte får kontakt med underlaget och böjs relativt varandra. Då spricker skarvarna.

• Gilla
johami
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.