16 104 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Kapa 15 mm parkettgolv med fogsvans eller sicksåg (elektrisk)
Sida 1 av 2
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Självklart med sticksåg om man har tillgång till detta och det dammar inget nämnvärt utan blir mest större sågspån av det hela...
Ha en dammsugare liggandes nära till hands och såga nära insuget så blir du av med mycket direkt...
Ha en dammsugare liggandes nära till hands och såga nära insuget så blir du av med mycket direkt...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om "kia2" har samma kön som min fru, så utgår jag ifrån att hon har samma erfarenhet av en sticksåg som min fru = livsfarligt för henne att såga upp och ner.
Vi andra som är vana klara det utan problem.
Tänkte bara på säkerheten....
Ni får usäkta om ni tycker att jag generaliserar för mycket ang. kvinnor och sticksågar, men jag tänker mest på säkerheten så det inte händer en olycka.
Min yngsta dotter är faktiskt riktigt skicklig med sticksågen - fast säger man det, då åker man dit för jantelagen.
Vi andra som är vana klara det utan problem.
Tänkte bara på säkerheten....
Ni får usäkta om ni tycker att jag generaliserar för mycket ang. kvinnor och sticksågar, men jag tänker mest på säkerheten så det inte händer en olycka.
Min yngsta dotter är faktiskt riktigt skicklig med sticksågen - fast säger man det, då åker man dit för jantelagen.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok då...
Men då kan man ju köpa blad som är tandade nedåt istället så kan man såga vanligt men ändå med "snyggsidan" uppåt då man kan följa det man ritat...
Men dock bättre att träna på att såga upp och ner då det är mycket enklare att följa strecken då maskinen inte är i vägen så att säga...
Men då kan man ju köpa blad som är tandade nedåt istället så kan man såga vanligt men ändå med "snyggsidan" uppåt då man kan följa det man ritat...
Men dock bättre att träna på att såga upp och ner då det är mycket enklare att följa strecken då maskinen inte är i vägen så att säga...
Jag visste inte ens att det finns blad med tänderna nedåt, jag har alltid haft blad med tänderna uppåt och då blir det inte så dramatiskt om man t.ex gör en för kraftig sväng eller om man håller sågämnet för löst mot sticksågens glidplatta, när bladet hakar fast och sticksågen börjar "dansa".
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Innan jag investerade i mina sänksågar och styrskenor så sågade jag t.ex alltid ut hål i bänkskivor för spishäll med sticksågen och det ultimata då är "felvända" blad för att slippa flisa laminatet på ovansidan... ...och det dansade inte speciellt mycket...Tyresö skrev:
Jag har den här snikvarianten från blå Bocsh
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Hantverksindustrin/Verktyg/SE/sv/gw/Sticks%C3%A5gar/101353/GST+85+PE/5743/index.htm
och jag har aldrig testat någon annan sticksåg, vet inte om den här sågen har en förmåga att börja "dansa upp/ner-dansen" så fort man är lite oupmärksam på vad man gör - eller så är det troligtvis "skit bakom ratten". Är jag bara fokucerad och håller ett stadigt grepp, så är det aldrig några problem.
Jag kommer aldrig handla en Festool-stickis, men är ändå intresserad om den sågen mer är att den "går av sej själv" eller hur jag bäst ska beskriva det.
http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/Hantverksindustrin/Verktyg/SE/sv/gw/Sticks%C3%A5gar/101353/GST+85+PE/5743/index.htm
och jag har aldrig testat någon annan sticksåg, vet inte om den här sågen har en förmåga att börja "dansa upp/ner-dansen" så fort man är lite oupmärksam på vad man gör - eller så är det troligtvis "skit bakom ratten". Är jag bara fokucerad och håller ett stadigt grepp, så är det aldrig några problem.
Jag kommer aldrig handla en Festool-stickis, men är ändå intresserad om den sågen mer är att den "går av sej själv" eller hur jag bäst ska beskriva det.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Naturligtvis måste man ju vara detta och är man inte det så spelar det ingen roll vilken såg man har till sitt förfogande...Tyresö skrev:Jag har den här snikvarianten från blå Bocsh
[länk]
Jag körde själv med blå bosch innan jag fick skaffat mig PS300 och nýligen PS400 också.