Osmo's hårdvax olja är godkännd för att behandla leksaker enligt Euro norm EN71. Det betyder att barnen kan gnaga på golven om det skulle vara så.

exumed skrev:
...fernissa är en sak jag har lite svårt att tycka om nu mera....
Ja, hur gick med margarinet? Märkte man någon skillnad?

Flytande Milda gjorde susen för den stora trumslipen, däremot så räcker milda inte till för navrondellen.
Jag använde 3 band 24 korn till 30kvm, jag bytte mest för att se om det blev bättre. De grova banden har jag sparat till nästa gång jag ska hyra slipen, dom känns som nya typ.
Lite synd att milda inte funkade lika bra till kantslipen, jag kom c:a 2 meter innan den var helt igensatt.

/Peter

kan vara bra att köra med en lackfräs innan kantslipningen
Tror det var en Metabo som vi hade på gamla jobbet

Hej igen

Har varit ett litet uppehåll i golv arbetet, vi har flyttat hit :-)
Så nu är det inte så långt till golvena :-)
Nu har jag stött på nya problem, jag håller på och fixar till hörnen på golven, det värsta tar jag med en färgskrapa. Sen när jag ska slipa till det sista så kommer problemet. Jag har provat med en meec multiverktyg 260w och en bosch PMF 180E, båda med trekant plattan på. Det som händer är att kardborre fästet smälter på båda maskinerna efter c:a 20-30sek, vilket gör det hela lite dyrt en ny platta kostar 95kr.
Finns det någon bra hörnslip med samma avverkningstakt som båda dessa maskiner har så länge dom håller?

/Peter

exumed skrev:
Hej igen

Har varit ett litet uppehåll i golv arbetet, vi har flyttat hit :-)
Så nu är det inte så långt till golvena :-)
Nu har jag stött på nya problem, jag håller på och fixar till hörnen på golven, det värsta tar jag med en färgskrapa. Sen när jag ska slipa till det sista så kommer problemet. Jag har provat med en meec multiverktyg 260w och en bosch PMF 180E, båda med trekant plattan på. Det som händer är att kardborre fästet smälter på båda maskinerna efter c:a 20-30sek, vilket gör det hela lite dyrt en ny platta kostar 95kr.
Finns det någon bra hörnslip med samma avverkningstakt som båda dessa maskiner har så länge dom håller?

/Peter
Kör du med dammsugare kopplad till PMF:en? Testa det annars så bör dammsugaren kyla ner plattan, har slipat nonstop i över en timme med dammsugare. Kör endast Bosch egna deltapapper (det är stor skillnad), vita papper till färg/lack/fernissa samt röda papper till rent trä. Den vita slipplattan håller längre än den svarta. Lägg inget stort tryck på maskinen utan låt den arbeta själv, deltaslipning tar sin lilla tid.

Funkar det ändå inte så kan du hyra Feins Multimaster eller Festools DTS 400 EQ eller Rotex RO 90 med deltaplattan.

Jag hade inte dammsugare på när jag slipade, ska prova med det :-)
Annars får jag väl köpa en fein multimaster, såg att Conrad hade den för c:a 1900kr inkl frakt, tror det är ett ok pris på den maskinen.
Tackar för tipsen :-)

/Peter

Färgskrapa först, ta gärna en som du kan slipa bladet på, sen tar papper från kantslipen ( ev. 60 först sen 120) och gnugga för hand. Det viktigaste är att du får bort all lack, får du hörnen i samma färg som övriga golvet så är du klar.

Arbetet går vidare, håller som bäst på att slipa golven klara. Ett frågetecken som dykt upp.
Vissa hack i golven är så djupa att det känns fel och slipa ner hela golvet. En idé jag fått, ta min dremel och slipa ur hacket, sedan fylla igen märket med någon typ av massa? tips :-)

/Peter

Jag skulle inte rekommendera "massa" - det är svårt att få samma färg som golvet.

Jo det förstår jag att det kan vara svårt och få samma nyans som golvet i övrigt, men som det ser ut nu kan det inte blir större skillnad. Det är ett par hack som är 3-5mm djupa och brun-svarta i färgen och dom kommer att synas ganska väl.
Finns det någon massa som fungerar bra ihop med osmo hårdvaxolja, vi ska har en vit vax som grund och sedan matt ovan på, tror att nyans skillnaden till viss del kommer att döljas av den vita vaxen.

/Peter

När jag slipade om golven gjorde jag på två olika sätt. Små jack (under 5mm) slipade jag ur med sandpapper så att fernissan försvann. Stora hål fyllde jag igen med träklossar av samma material som golvet.

I ett rum där golvet slipades för 10 år sedan har man fyllt i spikhål med kemiskt trä och dessa spikhål lyser. Det hade synts mindre om man låtit hålen vara kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.