Vi skall lägga nytt golv i alla 3 sovrum i vår lägenhet. Någon som har erfarenhet av IKEAS's golv TUNDRA? Hur är kvaliteten? 2 av rummern är barnrum så golvet bör ju tåla en del.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20137078

En annan fråga är dom golvlistorna som IKEA säljer (matchar färgen på golvet):
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60140371

Kan dessa monteras utanpå befintliga golvlistor om man inte vill ta bort dom vid läggning av nytt golv?
(Läste att man inte behöver ta bort gamla golvlistor när man lägger nytt golv, utan man bara sparar några milimeter utrymme mot listorna istället för att ta bort dom).
 
Kvaliteten är väl som vilket annat billigt laminatgolv som helst. Däremot är nog känslan att gå på sådana golv ingen höjdare direkt?

Jag skulle ärligt talat hellre köra ett rent betonggolv än lägga in något dylikt. Ang. listerna tvivlar jag på att det blir särskilt snyggt att montera dem utanpå befintliga lister.

Varför inte göra det ordentligt istället för att ta genvägar? Slutresultatet blir nog trevligare om du tar bort befintliga lister innan du sätter dit nya?

Just my 2 cents...
 
Jag har sånt själv och föredrar det framför betonggolvet som är under :P
Hade sånt även i förra boendet och där rullades det en hel del med kontorsstolar och det höll bra dom åren jag bodde där.
Lätt att lägga med.
 
eviljava skrev:
Kvaliteten är väl som vilket annat billigt laminatgolv som helst. Däremot är nog känslan att gå på sådana golv ingen höjdare direkt?

Jag skulle ärligt talat hellre köra ett rent betonggolv än lägga in något dylikt. Ang. listerna tvivlar jag på att det blir särskilt snyggt att montera dem utanpå befintliga lister.

Varför inte göra det ordentligt istället för att ta genvägar? Slutresultatet blir nog trevligare om du tar bort befintliga lister innan du sätter dit nya?

Just my 2 cents...
Ja, antingen det eller så resonerar man som så att det kanske är roligare att kunna lägga in finare(=dyrare) golv om 10 år när ungarna slitit ut dessa. Så slipper man ha halvslitna efter barnperioden som man inte har råd att byta ut....
 
mexitegel skrev:
Ja, antingen det eller så resonerar man som så att det kanske är roligare att kunna lägga in finare(=dyrare) golv om 10 år när ungarna slitit ut dessa. Så slipper man ha halvslitna efter barnperioden som man inte har råd att byta ut....

Ja, så kan man säkert resonera? Det har jag full respekt för.

Personligen anser jag dock att det känns konstigt att gå och vänta på ett magiskt datum i framtiden som markerar slutet på olyckshändelser och annat slitage.

Är golven slitna om 10 år slipar jag dem, alternativt lägger in ett nytt. Renoveringar i allmänhet hör i min värld till avdelningen återkommande händelser. Det är ingen "once-in-a-lifetime" händelse. Det är inte ens säkert att man bor kvar på samma ställe om 10 år.
 
eviljava skrev:
Personligen anser jag dock att det känns konstigt att gå och vänta på ett magiskt datum i framtiden som markerar slutet på olyckshändelser och annat slitage.
Nej, det händer nog inte, men sannolikheten minskar betydligt. Har man kapital att lägga golv som går att slipa så håller jag också med om att det blir både snyggare och en mer "gedigen" känsla i huset. Fina golv ger ett hus en bättre karaktär. :D.

Men som svar på TS fråga så tipsar jag om att titta på de golv som finns i IKEAS utställningsrum. Titta på hur slitna de är och jämför mellan olika varianter. Slitaget på de lagda golven är ju bra mycket mer än vad de får utstå hemma.
 
Jag har lagt in detta golvet i arbetsrum och barnkammare.
I min mening är det som vilket laminatgolv som helst.

Positivt:
Bra slitstyrka faktiskt.
Bra pris i förhållande till kvalité.
Skönare att gå på än många andra laminat.

Negativt:
Inte bästa passformen i klickfogarna.
 
Håller med John ovan. Vi har lagt in Tundra i sovrummen, övre hall och även trappan ned. Helt klart nöjd!
Kan dock tillägga i den negativa delen att golvet är lite "slamrigt" och kallt att gå på...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.