I fjol renoverade vi ett av sovrummen på övervåningen. Slet ut plastmattan som var limmad direkt på spånskivor och ersatte med laminatgolv. Mellan spånskivorna och laminatgolvet la vi foam som butiken rekommenderade åt oss, för att jämna ut små nivåskillnader, ljuddämpande, osv. Någon särskild ångspärr la vi inte, då vi hade förstått det som att det endast behövs när man har t.ex. betong under, och med undergolv i trä vill man inte ha någon ångspärr.

I helgen hade jag tänkt börja golvet i andra sovrummet på övervåningen och av en slump så googlade jag på märket på foam:en, Tarkett Tarkofoam II, och ser då att det är beskrivet som "Stegljudsdämpande underlagsmaterial med fuktspärr för laminatgolv och alla typer av trägolv". Så denna foam har alltså inbyggd ångspärr.

Sen läste jag vidare på vad tillverkaren av golvet skriver:
Använd alltid ett fuktsäkert mellanlägg.
[...]
Om det finns fukt i det träbaserade undergolvet eller om det inte finns någon ordentlig fuktspärr under det träbaserade undergolvet måste det först tas bort. Anledningen är att träet ruttnar efter ett tag eftersom fukten blockeras av det nya golvet och dess mellanlägg.
Så nu blev jag väldigt osäker på hur man ska tänka. Jag tolkar det som att om man har en fungerande ångspärr under undergolvet så bör man ha en ångspärr ovanpå undergolvet också (då hindrar man fukt att ta sig till undergolvet från båda hållen). Och när folk skriver (i andra trådar/forum) att man inte ska ha ångspärr ovanpå spånskivor, då gäller det egentligen bara om man samtidigt inte har en fungerande ångspärr under undergolvet (så att undergolvet kan andas åt båda hållen)?

Vårt hus är byggt 1983 (Älvsbyhus), tidigare med plastmattor som golv som jag antar fungerar delvis eller fullt ut som ångspärr, och undergolvet ser fint ut. Kan jag anta att vi då har fungerande ångspärr under undergolvet och därför fortsätta köra med denna foam sin har inbyggd ångspärr?

Du ska inte ha någon ångspärr i ett mellanbjäklag i trä

Nej just det, det behövs ju inte så klart. Men hur ska man då tänka med tanke på vad tillverkaren skriver? Eller så spelar det ingen roll om man kör med eller utan ångspärr mellan undergolv och golv, då det ändå inte ska ske någon fuktvandring mellan nedervåning och övervåning (så länge båda är uppvärmda)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.